29 maj, 2010

Lilla stjärna

Sent omsider kommer nu mina tankar om Lilla stjärna, John Ajvide Lindqvist's senaste skräckroman. Som i mina ögon inte är så mycket skräckroman som ett försök att skildra den hysteri som omgärdar programmen som Idol och unga människors utsatthet i dagens samhälle. Jag tänker inte göra någon resumé av vad boken handlar om. Det har gjorts mycket bättre på många andra ställen på internet den senaste tiden.

Så vad tycker jag då om boken? Jag hade verkligen sett fram emot den länge. Jag gillar verkligen hans andra böcker. Lilla stjärna var svår att lägga ifrån sig. Den var spännande att läsa och man vill verkligen veta vad som händer. Man vill liksom fram till det där slutet som man nästan får sig serverat precis i början. Lilla stjärna är precis vad man kan förvänta sig av Ajvide Lindqvist, fast ändå inte. Jag är besviken över att de övernaturliga inslag som vi har vant oss vid saknas i den här boken. En del vill säkert hävda att Therese är övernaturlig på något sätt, men nej... det räcker inte. I Lilla stjärna är det bara mänsklig ondska. Det borde ju räcka tycker man, men jag blir inte ett dugg rädd. Kanske har jag blivit avtrubbad av alla skräckromaner och noveller jag har läst sedan jag som tolvåring plockade upp Christine av Stephen King.

Jag hoppas att de övernaturliga inslagen återkommer i hans nästa bok.

John Ajvide Lindqvist - Lilla stjärna
Förlag: Ordfront
ISBN: 978-91-7037-403-6

1 kommentar:

Monika Häägg sa...

Den ligger och väntar på läsning!

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...