08 november, 2010

Ska vi bara läsa tyskspråkig litteratur nu?

Det frågar Bokhyllning här. Mitt svar är nej, självklart inte. Jag klistrar in mitt svar från Bokhyllnings inlägg:

Njae, det är nog snarare att vi försöker ladda inför vårt uppdrag som bokmässans bloggambassadörer. Jag kommer definitivt inte att läsa enbart tysk litteratur. Jag kan bara svara för mig själv men när jag nu ska vara en slags ambassadör för årets bokmässa vill jag definitivt inte verka helt tappad bakom en vagn vad gäller den litteratur som kommer att stå i fokus. Jag ser det som ganska naturligt att jag då kommer att vilja förkovra mig lite i det som den tyskspråkiga litteraturen har att erbjuda. Det kommer inte att bli bara tyskspråkiga böcker på min blogg, och det tror jag knappast att det kommer att bli på de andras heller. Att vi aktivt kommer att läsa in oss på området, det är en helt annan sak.

Jag känner att min kunskap om tyskspråkig litteratur kan förbättras avsevärt. Det är inget krav att läsa tysk litteratur bara för att jag blivit en av bokmässans bloggambassadörer. Men det kan ju aldrig skada att vara lite uppdaterad inför Bokmässan 2011. Sen är det väl alltid trevligt att vidga sina vyer. Här har vi ett ypperligt tillfälle att göra det, tillsammans med andra boknördar. Kan väl inte bli så mycket bättre än så?

5 kommentarer:

Karin Berg sa...

Ååå nej, det ska vi ju inte :) just nu läser jag amerikansk fantasy. Går fin, fint det också.

Metta Karlsson sa...

Nej de e klart vi ska läsa som vanligt, men att vi tar inte lite litteratur som ingår i temat. Bra att vi alla tar fram listor med intressanta titlar så att man har en hög att ta av.

enligt O sa...

Ska helt klart läsa som vanligt, men inte undvika böcker för att de råkar vara tyska, som jag barnsligt nog gör nu ganska ofta.

violen sa...

Mitt mål är en tysk bok i månaden fram till bokmässan.
Det är inte så illa tycker jag.....

Hanneles bok-paradis sa...

massa bra tyska filmer har jag sett

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...