07 november, 2010

Tyska böcker i min hylla

Jag kan bara konstatera att det var ett ganska magert resultat. Följande böcker lyckades jag leta på:

Hermann Hesse - Stäppvargen, Siddharta och Knulp.
Goethe - Faust
Franz Kafka - Processen, Brevet till fadern, I straffkolonin och Dagböcker 1914-1923
E.T.A Hoffmann - Don Juan och andra noveller
Johann Valentin Andreae - Christian Rosencreutz alkemiska bröllop
Harald Schumann & Christine Grefe - Global nedräkning
Herta Müller - Hjärtdjur

Det här var i alla fall vad jag hittade. Det känns som om jag borde ha någon mer bok av Kafka (jag gjorde inte en så noggrann inventering ska erkännas).

Moderna tyskspråkiga böcker lyser med sin frånvaro. Jag har dock blivit tipsad om följande "moderna" författare (som jag inte har hunnit kolla om de finns översatta till svenska):

Bernhard Schlink, Gudrun Pausewang, Patrick Süskind, Frank Schätzing, Bernhard Hennen, Markus Heitz & Wolfgang Hohlbein.

Uppdaterat:
Jag har Gustav Meyrink's Golem i bokhyllan också. Jag inser att jag förmodligen har missat fler titlar. :-)

7 kommentarer:

Lena sa...

Süskinds "Parfymen" är verkligen en läsvärd bok.

Titti sa...

Den boken har funnits på min att-läsa-lista länge. Ska skriva en liten lista och ta med till biblioteket imorgon. :-)

Beatelill sa...

Er helt enig med Lena, "Parfymen" er en minneverdig og skikkelig god bok!

Hanneles bok-paradis sa...

Lustigt, jag har inte tänkt Kafka som tysk :)

Titti sa...

Min rubrik är kanske lite missvisande då det är tyskspråkiga böcker det handlar om. :-) Och Kafka skrev ju på tyska. Och kom från dåtida Österrike-Ungern. Och Österrike är ju ett av länderna som ingår i Bokmässans fokus nästa år. :-)

Titti sa...

Gud vad bra jag är på att förklara nåt utan att krångla till det i onödan. ;-)

enligt O sa...

Gudrun Pausewang läste jag en bok av för väldigt länge sedan, en dystopi för ungdomar som hette Molnet. Minns att jag gillade den väldigt mycket och det låter lite som något för dig.

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...