01 november, 2010

Söndagsenkät en måndag

Ärligt stulen från Bokbabbel.

1. Favoritbok i barndomen?

Böckerna om Narnia. Surprise surprise va?
2. Vad läser du just nu?
Children of the Night. Classic Vampire Stories utgiven av Wordsworth.
3. Vilka böcker har du reserverade på biblioteket?
Hetta - Ian McEwan och Den stora förnekelsen - Anders Wijkman
4. Dålig bokvana?
Jag skulle kunna kopiera Bokbabbels svar till viss del. Jag köper alldeles för många böcker. Och dessutom har de en förmåga att ligga utspridda lite överallt. Men det är väl inte mitt fel att bokhyllorna är felkonstruerade så det inte får plats tillräckligt många i dem?
5. Vad har du för tillfället hemlånat från biblioteket?
Massor av barnböcker, Lark & Termite av Jayne Anne Phillips, Syndaflodens år av Margret Atwood och två barnfilmer, varav den ena är Rädda Joppe! (Herregud vad trött jag är på det där Rädda Joppe! Död eller levande!)
6. Har du en läsplatta?
Nej och jag känner inget behov av att införskaffa en just nu.
7. Föredrar du att läsa en bok åt gången eller flera på en gång (slalomläsning)?
Jag har för det mesta flera böcker på gång. Ibland tappar jag intresset för en och läser i en annan under tiden. Novellsamlingar finns alltid påbörjade men ej avslutade. Men de är ju också perfekt för att läsa i en novell i taget, då och då.
8. Har dina läsvanor ändrats sedan du började blogga?
Herregud ja! Men samtidigt inte. Innan jag bestämde mig för att börja blogga så hade jag redan bestämt mig för att försöka läsa fler böcker än vad jag gjorde innan samt ta mig upp ur det där nedrans deckarträsket som jag hade fastnat i. Så allt är väl inte på grund av bloggandet men jag tror nog att jag läser mer varierat mycket tack vare bloggen och alla mina fina bloggvänner som frestar mig med så bra litteratur!
9. Sämsta boken du läst i år?
Postcard killers - Liza Marklund & James Patterson.
10. Bästa boken du läst i år?
Det är nästan en svårare fråga än den föregående. Jag har läst många bra böcker. Men om jag måste välja bara en blir det nog I am Legend - Richard Matheson.
11. Hur ofta läser du utanför din egen bekvämlighetszon?
Säkert inte så ofta som vill tro att man gör.
12. Vilken är din läsebekvämlighetszon?
Skräck och deckare är säkra kort. I övrigt försöker jag verkligen att "beta av" den där högen med klassiker som jag kanske inte alltid har varit så duktig på att läsa genom åren. Fast många av Stephen King's böcker börjar ju räknas som klassiker vid det här laget så jag ligger ju lite på plussidan i alla fall.
13. Kan du läsa på bussen?
Ja det kan jag.
14. Vilken är din favoritplats att läsa på?
Jag sitter ofta i köket och läser. Köket är mitt favoritrum, har alltid varit. Jag skrev i princip hela mitt råmanus i köket, jag läser i köket (i en väldigt oergonomisk position i en av köksstolarna eller kökssoffan). När jag pluggade satt jag alltid i köket och pluggade. Kort och gott, jag tillbringar en ganska stor del av min vakna tid i köket, även när jag inte lagar mat.
15. Vad anser du om att låna ut böcker? Regler?
Jag lånar i princip bara ut böcker till en av mina systrar. Någon enstaka gång har jag lånat ut till någon kompis. Jag har väldigt svårt att skiljas från mina små bokvänner.
16. Viker du hundöron i dina böcker?
Nja, ibland men oftast inte.
17. Skriver du någonsin i bokens marginaler?
Nej inte i skönlitteratur. Kurslitteratur är dock en annan sak. Och aldrig i en bok som inte är min.
18. I studierelaterade böcker då?
Jaha, där skulle jag visst ha läst nästkommande fråga innan jag svarade. ;-)
19. Vilket är ditt favoritspråk att läsa böcker på?
Läser helst på svenska, men engelska går också bra.
20. Vad får dig att älska en bok?
Om handlingen griper tag i mig.
21. Vad inspirerar dig att rekommendera en bok?
Det är nog samma svar som föregående fråga. Om en bok verkligen griper tag i mig och jag har fått en fantastisk läsupplevelse så vill jag gärna dela med mig och förhoppningsvis får någon mer en upplevelse.
22. Favoritgenre?
Skräck, fast på sista tiden har det blivit allt mindre sådant.
23. Genre du sällan läser (men önskar att du gjorde oftare)?
Genre vet jag inte men jag är väldigt dålig på att läsa litteratur som inte speglar den eurocentriska världen vi lever i.
24. Favoritbiografi?
Det har jag nog ingen.
25. Har du någonsin läst en självhjälpsbok?
Ja det har jag. Men det var längesen.

3 kommentarer:

Bokbabbel sa...

en köksläsare, det var ovanligt! Fast själv älskar jag ju nog att läsa medan jag äter ifall jag inte har sällskap

Titti sa...

hm.. jag har nog aldrig tänkt på att det är ovanligt att läsa i köket. :-) Jag är förresten väldigt glad åt min lilla mini-pc för då kan jag även blogga i köket. :-D

Hanneles bok-paradis sa...

jag har börjat skriva även i skönlitterära böcker..

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...