22 november, 2009

Debbie Macomber - Tjugo önskningar

Tjugo önskningar är den fjärde boken i serien om kvinnorna på Blossom Street i Seattle och den första som jag läser på svenska. Det känns lite skumt att läsa en av böckerna på svenska när man läst de andra på engelska och redan vant sig vid att garnaffären heter A Good Yarn istället för Nystanet. Men det spelar inte så stor roll. Den är precis som de andra, trevlig och lättläst och för att vara Harlequinlitteratur är den faktiskt rätt så trevlig. De stereotypa könsrollerna till trots.

Änkan Anne Marie Roche är en av huvudpersonerna i den här boken och det är hon som äger bokhandeln på Blossom Street. Anne Marie och några andra änkor träffas på Alla hjärtans dag och bestämmer sig för att skriva en lista med tjugo önskningar på saker som de alltid velat göra men som aldrig blivit av. En av punkterna på Anne Maries lista är att göra något gott för någon annan. Vilket leder till att hon ställer upp som frivilligarbetare på en skola där den åttaåriga Ellen blir hennes lunchkamrat. Anne Marie fick aldrig några egna barn vilket har varit en av hennes högsta önskningar i livet. Men nu har hon chansen att göra något gott för en liten flicka som har en trasig brakgrund.

Som sagt en trevlig bok att läsa och ibland är det skönt att läsa en bok som inte kräver någon större insats från läsaren. Mitt exemplar av boken skickar jag vidare till en annan medlem av den svenska bokbytarsajten ParsLibris som jag tycker funkar suveränt så här långt.

Debbie Macomber - Tjugo önskningar
Harlequin
ISBN: 978-91-640-5973-4

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...