27 november, 2009

The Key of the Street

Som ni kanske har läst här i bloggen så har jag påbörjat mitt Dickenstema och läser således en biografi om honom. Försökte läsa lite i morse medan jag åt frukost, men med en tramsig tonårsson bredvid mig gick det väl sådär. Lyckades i alla fall läsa en sida och hittade ett stycke som verkligen beskriver Dickens lokalkännedom i London. Det står så här:

"...Dickens had, if ever man had, the key of the street; his stars were the lamps of the street; his hero was the man in the street. He could open the inmost door of his house - the door that leads into that secret passage which is lined with houses and roofed with stars."

Ur G.K. Chesterton - Charles Dickens, s.24

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...