14 november, 2009

Gillar du gotisk skräck?

Gillar du Lovecraft? Då tycker jag att du ska ta och surfa in på Bakhåll och gå med i deras kärntrupp. Den 4 december kommer nämligen deras nästa kärntruppspaket bland annat att innehålla en samlingsvolym med fyra berättelser av H.P. Lovecraft. Fasansfulla händelser i Dunwich som boken heter innehåller Skuggan från urtiden (The Shadow Out Of Time), Fasansfulla händelser i Dunwich (The Dunwich Horror), Graven (The Tomb) och Bilden i huset (The Picture In The House). Deras förra samlingsvolym med Lovecraftberättelser Pickmans modell och andra noveller är slutsåld sedan länge så passa på att få nästa bok innan den tar slut. Jag hade av ekonomiska skäl tänkt tacka nej till paketet denna gång men inser nu att det inte går. Jag inser också att det här nog låter som reklam men jag lovar att jag inte får ett öre för det jag skrivit. Och Bakhåll vet säkerligen inte ens om att jag skrivit det här. Jag gör det helt enkelt för att jag tycker Bakhåll är ett förlag som är värt att lyftas fram. Som det "undergroundförlag" dom är så har de inga flashiga reklamkampanjer utan för ett förhållandevis tillbakadraget liv.

5 kommentarer:

Magister sa...

Som granskare av texten kan jag tillägga att "Skuggan från urtiden" för första gången publiceras på svenska som Lovecraft skrev den, med flera (små) textstycken återställda som föll bort när R. H. Barlow transkriberade texten, och i "Graven" ingår texten till en dryckesvisa som Lovecraft komponerade (utelämnad vid den enda tidigare svenska publikationen av novellen).

Emma sa...

Okej, jag måste gå med!!
Tack för tipset :)

Hellre barfota än boklös sa...

@Magister: Tack så mycket för den informationen. Nu ser jag ännu mer fram emot den 4 december. Det är också alltid lika intressant att läsa de efterord som finns i Bakhålls böcker.

@Emma: Det var så lite så. Jag hoppas du kommer bli lika förtjust i Bakhålls utgivning som jag är.

Emma sa...

Å andra sidan kan man ju köpa böckerna ändå. Jag köper dem ju via Bokus annars, men det är inte riktigt lika mycket feeling ;)
Tyvärr hann jag aldrig köpa Pickmans modell eftersom jag lånade den på biblioteket och glömde bort att jag ville äga den.

Hellre barfota än boklös sa...

Gjorde också "misstaget" att bara låna den på biblioteket. Bibliotek i all ära men en del böcker vill man faktiskt äga själv.

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...