08 november, 2009

Will Elliott - Cirkus Pilo

Du har två dagar på dig att klara din audition. Det är bäst för dig att du klarar den. Du går med i cirkusen. Visst är det den bästa nyhet du någonsin fått? I helvete heller.
GONKO

företrädare för Doopy, Goshy, Winston och Rufshod
Clownavdelningen. Cirkus Pilo

P.S. Stjäl du av mig en gång till så skär jag tasken av dig.


Det är ett av huvudpersonen Jamies första möten med clownerna på Cirkus Pilo, cirkusen från helvetet. Jamie klarar inträdesprovet och blir hämtad av sina nya kollegor och fraktas till cirkusen i en liksäck. Så fort clownsminket är på förvandlas Jamie till JJ, en av de grymmaste clowner som någonsin har funnits på Cirkus Pilo, en värld som är full av grymhet och ondska. Alla artister får ett mystiskt pulver i lön. Ett pulver som består av cirkusbesökarnas själar.

Ett citat från Observer tillkännager att Cirkus Pilo "...är sannerligen den enda bok i sitt slag." Jag vet inte riktigt om jag håller med om det. Av vilket slag då? Onda clowner och cirkusar är han väl inte den förste att skriva om. Jag tänker närmast på Stephen King's It och Dean Koontz' The Funhouse. Intressant är det i alla fall hur Jamies/JJ's dubbla personlighet skildras och att författaren själv uppenbarligen är diagnostiserad som schizofren. Det blir lite inslag av Dr Jekyll & Mr Hyde. Jamie vaknar också upp varje morgon med världens ågren när han minns vad JJ gjort kvällen/natten innan. Är det alkoholistens/narkomanens vardag som ska speglas där? "Pulvret" som alla får i lön kan ju närmast betraktas som knark som i viss mån även kan uppfylla deras önskningar, så länge man inte går över gränsen och önskar sånt som inte är tillåtet.

Jag vet inte vad det är för fel på mig men jag gillar det här. Låt vara att det är näst intill splatter men jag har svårt att lägga boken ifrån mig.

Will Elliott - Cirkus Pilo
Ordfront
ISBN: 978-91-7037-377-0

2 kommentarer:

Martina sa...

Eller för den delen Bryan Smiths The Freakshow:

http://etthemutanbocker.blogspot.com/2008/04/bryan-smith-freakshow.html

Hellre barfota än boklös sa...

Tack för tipset. Jag trodde nog att det fanns en hel del andra såna böcker. Så vidare unik är väl inte Cirkus Pilo. Kanske kollar upp The Freakshow så småningom.

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...