17 november, 2009

Det liv du kan rädda

Den australiensiske filosofen Peter Singer har skrivit boken Det liv du kan rädda. Agera nu och stoppa fattigdomen som getts ut på förlaget Fri Tanke. Singer är ingen ny bekantskap för mig. Har läst flera av hans böcker tidigare. Första gången jag kom i kontakt med hans böcker var som nybliven vegetarian för över ett decennium sedan och läste Djurens frigörelse. I Det liv du kan rädda tar han upp den mycket viktiga frågan om hur var och en kan göra för att stoppa fattigdomen i världen. Singer menar att det är vår moraliska skyldighet att göra vad vi kan för att hjälpa människor i fattiga länder. Han går igenom en rad argument mot att skänka pengar till välgörenhet och hur mycket som vi egentligen skänker till sådana organisationer samt hur mycket bistånd som ett urval länder skänker. Det här är dock en bok som främst verkar rikta sig till den amerikanska befolkningen för de flesta exemplen i boken rör USA. Men det betyder inte att den på intet vis har relevans för oss här i Sverige. Singer har ställt upp sju punkter som alla kan följa för att göra sin del i att stoppa fattigdomen i världen. De lyder som följer:

1. Gå till Det liv du kan rädda och lova att rätta dig efter normen.

2. Kontrollera länkarna på hemsidan eller sök själv på nätet och bestäm dig för vilken eller vilka organisationer du vill ge till.

3. Leta fram förra årets deklaration och räkna ut hur mycket du ska ge enligt normen.

4. Tala om för andra vad du har gjort. Blogga, skicka e-post, skriv insändare mm.

5. Be ditt företag att hjälpa sina anställda att skänka 1 procent av bruttolönen till någon organisation som arbetar för världens fattigaste.

6. Kontakta dina politiska företrädare och säg att du vill att ditt lands utlandsbistånd ska riktas enbart till världens fattigaste.

7. Nu har du gjort en insats för de som lever i misär och visat andra vad de kan göra. Var stolt över dig själv.

Boken är relativt lättläst trots det allvarliga ämnet och visar att det faktiskt inte är omöjligt att stoppa fattigdomen i världen. Det kräver bara att vi avstår från en del av den lyx som vi i västvärlden har vant oss vid. Boken är tänkvärd och provokativ. Ett välkommet inlägg i debatten om västvärldens resursslöseri och bistånd till tredje världen.

Peter Singer
Det liv du kan rädda. Agera nu och stoppa fattigdomen
Fri Tanke förlag
ISBN: 978-91-977094-91

4 kommentarer:

Barnboksbloggen sa...

Är det möjligen du som har varit min hemliga bokvän? ;-)

Hellre barfota än boklös sa...

Det är jag! Kul att du hittade hit. :-)

Granne med potatisodlaren sa...

Peter Singer förnekar också Förintelsen.

Hellre barfota än boklös sa...

@Granne med potatisodlaren: Först tänkte jag oj, här har jag verkligen missat något. Sen tänkte jag att det här måste jag kolla upp. Googlade därför på "Peter Singer förnekar förintelsen" och den första träffen bestod av en debattartikel av honom där han skriver följande:

"Innan man anklagar mig för att inte förstå känslorna hos Förintelsens offer, eller antisemitismens sanna natur i Österrike, bör jag påpeka att jag är son till österrikiska judar.
Mina föräldrar flydde från Österrike i tid, men inte mina far- och morföräldrar. Alla fyra deporterades till ghetton i Polen och Tjeckoslovakien.

Två av dem sändes till Lodz i Polen och
mördades senare troligen med koloxid i utrotningslägret Chelmno. En blev sjuk och dog i det överbefolkade och utsvultna lägret Theresienstadt. Min mormor var den enda som överlevde.
Jag har ingen förståelse för David Irvings absurda förnekande av Förintelsen - som han nu påstår var ett misstag.

Jag understöder alla ansträngningar att hindra nazismens återkomst i Österrike och på alla andra ställen. Men hur gynnas sanningen av att förintelseförnekelse förbjuds?

Om det fortfarande finns människor som är galna nog att tro att Förintelsen aldrig ägde rum, blir de då övertygade av att de som uttrycker den åsikten kastas i fängelse? Tvärtom är det troligare att de drar slutsatsen att folk fängslas därför att deras åsikter inte kan bemötas med enbart bevis och argument."

Artikeln i sin helhet kan läsas på http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_294322.svd

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...