11 oktober, 2010

Graham Masterton - Mirror


Martin Williams jobbar som manusförfattare i Hollywood och skriver manus till flera kända teveserier. Privat vurmar han för barnstjärnan Boofuls, som på 1930-talet blev brutalt mördad av sin egen mormor. Enligt polisrapporterna hade hon styckat den guldlockige och skönsjungande pojken i tusentals bitar. I Hollywood är Boofuls namn tabu sedan dess. Martin försöker dock sälja in ett manus till en film som handlar om Boofuls liv, men ingen vill förknippas med det namnet. Martin har också en stor samling med filmer och nyhetsutklipp med Boofuls och en dag får han tips om att Boofuls möbler är till salu. Han beger sig genast dit för att lägga ett bud men det enda han har råd med är en spegel. Men det är inte vilken spegel som helst utan den här spegeln har blivit vittne till när Boofuls mormor mördade honom och det sägs att varje gång någon tittar i en spegel blir en del av själen kvar där i. Och det verkar som om Boofuls själ är fångad i spegeln.

Så snart spegeln har hängts upp på väggen i Martin Williams hem börjar oförklarliga saker att hända. En dag kliver katten Lugosi in i spegeln och försvinner och ut från spegeln kommer en helveteskatt som nästan dödar Martin. För att något ska kunna ta sig ut ur spegeln krävs först att någon eller något annat har kommit in. Den dagen som hyresvärdens dotterson Emilio försvinner spårlöst och Boofuls en dag står i Martins vardagsrum har helvetet bara börjat. Nu har han också börjat ana hur mormodern så brutalt kunde mörda sitt barnbarn.

Mirror av Graham Masterton får betyget hyfsad skräckis av mig. I början blev jag nästan lite uttråkad, mest på grund av att jag tyckte att språket var ganska taffligt. Men sedan drogs jag in i handlingen och ville veta vad som hände. Det som fascinerade mig mest var den betydelse som Alice i underlandet hade, och särskilt uppföljaren Alice i Spegellandet. Jag tänker inte avslöja allt för mycket om ni är intresserade av att läsa själva mer än att det har med det där stället innanför spegeln att göra. Den stora behållningen från boken är nog att jag fick sådan lust att läsa om de två böckerna om Alice. Att jag helt plötsligt fick lite svårt för speglar talar vi dock tyst om...

Graham Masterton - Mirror
Förlag: Sphere books
ISBN: 0-7474-0191-8

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...