21 oktober, 2010

Trängande behov uppstod

Här om dagen uppstod ett mycket trängande behov av att läsa om Edgar Allan Poe's novell Handskrift funnen i en flaska (Message in a bottle). Jag minns vilket huvudbry den novellen gav mig och några kamrater när vi läste den och övriga noveller som ingår i Vertigo's förträffliga pocket Rummet, Virveln och Den döda flickan. Vi diskuterade novellerna i vår bokcirkel men dessa slutade alltid med att vi diskuterade Poe själv och drog paralleller till det lilla vi visste om hans liv. Till slut blev vi nästan gråhåriga av alla tolkningar. Men roligt var det! Eller hur? Visst var det? (om ni läser detta S & J).

Handskrift funnen i en flaska har jag återkommit till flera gånger sedan dess. Nu är det dock något år sedan jag läste den sist. Jag har dock fortsatt att rådbråka de små grå där uppe (och slita mitt allt mer grånande hår) varje gång jag läser om novellen. Det vore väl själva f*n om jag inte skulle komma lite närmare svaret på mitt huvudbry denna gång.

6 kommentarer:

Karin Berg/enbokcirkelföralla sa...

skulle vilja lista ut svaret men kan inte komma på det ;) dock har jag också läst den.

Titti sa...

Det är kanske inte helt lätt att lista ut svaret när du inte vet vad i novellen jag klurat på så länge. *s* Men ett mer ingående inlägg om detta kommer förmodligen när jag läst om den och fnulat ihop ett väldigt intelligent inlägg. Haha!

Fiktionista sa...

Hm, ska se om jag hinner läsa den. Tillhör nog en av dem jag inte läst...

Titti sa...

Den är inte så lång så det går ganska snabbt att läsa den. :-)

Jossan sa...

Absolut intressant att prata Poe, tror inte vi kunde ha valt en bättre författare men synd bara att vi aldrig kom fram till någon intelligentare poäng med hans noveller än att han var hög ;) hehe

Titti sa...

haha! Men visst kom vi fram till något mer intelligentare än så? Att han verkade vara sjukligt besatt av sin mycket unga "kusinfru" exempelvis. DET var väl intelligent?!?! *s*

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...