18 oktober, 2010

Nomineringar till Augustpriset 2010

Så är nomineringarna till Augustpriset 2010 färdiga. De nominerade är:
Årets svenska skönlitterära bok
Spill: en damroman - Sigrid Combüchen
Ränderna - Magnus Florin
Livdikt - Johan Jönson
Darling River - Sara Stridsberg
Kioskvridning 140 grader: en wästern - Peter Törnqvist
Ingersonetterna - Magnus William-Olsson
Årets svenska barn- och ungdomsbok
Syltmackor och oturslivet - Anna Ehring
Jag finns - Maja-Maria Henriksson
Här ligger jag och blöder - Jenny Jägerfeld
Jag tycker inte om vatten - Eva Lindström
Det händer nu - Sofia Nordin
Tänk om… - Lena Sjöberg
Årets svenska fackbok
Vargen: den jagade jägaren - Henrik Ekman
Den röda grevinnan: en europeisk historia - Yvonne Hirdman
Mask: litteraturen som gömställe - Kristoffer Leandoer
Cocaina: en bok om dom som gör det - Magnus Linton
Maria Eleonora: drottningen som sa nej - Moa Matthis
Resa i Sharialand: ett reportage om kvinnors liv i Saudiarabien - Tina Thunander

Och jag kan konstatera att jag har läst två av de nominerade böckerna. Den röda grevinnan av Yvonne Hirdman och Tänk om... av Lena Sjöberg. Den sistnämnda har jag min dotter att tacka för. :-) Några av böckerna har jag dock på min att-läsa-lista och kommer väl förmodligen att läsa någon gång i framtiden.

2 kommentarer:

Ingrid sa...

Bland fackböckerna lockas jag väldigt av "Vargen den jagade jägaren"... Moa Matthis bok har jag faktiskt läst och Yvonne Hirdmans också- båda väldigt bra!

Pål Eggert sa...

Darling river var vacker och hemsk.

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...