13 december, 2011

Martin Eriksson - Sveakampen


Martin Eriksson, mer känd under artistnamnet E-type, är just nu aktuell i programmet Så mycket bättre på TV. Jag har varit lite nyfiken på hans ungdomsbok Sveakampen förut och nu när jag såg honom i rutan blev jag återigen nyfiken på att läsa den. Boken kom ut 1999 och är slutsåld men finns att låna på bibliotek. Sveakampen handlar om Udo Boges son som tillsammans med sina vänner (och en ovän) seglar till Birkö för att delta i den årliga tävlingen. Udo och hans gäng råkar ut för en hel del äventyr och på det stora hela är det en ganska grabbig bok. Intresset för vikingatiden lyser igenom berättelsen om Udo, eller så tolkar jag in mer än vad som står i texten eftersom Martins vikingaintresse är så uppenbart. En trevlig liten historia är Sveakampen i vilket fall som helst. En stunds googlande ger vid handen att en uppföljare var planerad för några år sedan, men vad hände med den egentligen? En hel del (eller rent av alla?) karaktärer i boken är hämtade ur Martins bekantskapskrets. Det är inte så svårt att lista ut att Udo är Martin själv och att hans far Boge är Bo G. Erikson, programledare för Vetenskapens värld i många år och min stora idol när jag var yngre..

Om Martin har lyckats med att få ungdomar mer intresserade av vikingatiden som han hoppades med den här boken vet jag dock inte. Mig har han i alla fall fått att drömma om ett besök på Birka. Så många år som jag har velat åka dit men aldrig tagit mig i kragen än...

Martin Eriksson - Sveakampen
Förlag: Bonnier Carlsen
ISBN: 9789163835886

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...