20 april, 2012

En lätt pocket

LL-förlaget ger ut noveller i fickformat i serien En lätt pocket. Jag har läst två av dem. På andra sidan vägen av Camilla Wallqvister och Tjock-Ida av Cecilia Davidsson. Båda novellerna är lättlästa samtidigt som de behandlar samhällsfrågor på ett engagerande sätt. I På andra sidan vägen får vi möta nyinflyttade Yusuf och Mariam som kämpar för att få sitt nya företag att gå runt. Det känns som att det är deras sista chans till egen försörjning efter flertalet kurser och utbildningar i Arbetsförmedlingens regi. Deras enda grannar består av det omaka paret Sven och Ulla. Sven hälsar knappt på dem och muttrar mest medan Ulla är raka motsatsen. När det verkar som mörkast för Yusuf och Mariam får de hjälp med reklam för sitt nystartade företag. Hjälpen kommer från oväntat håll.

Cilla är tjugo år och är semestervikarie på äldreboendet där Tjock-Ida bor. Tjock-Ida pratar aldrig med någon men Cilla har bestämt sig för att hon ska få Tjock-Ida att prata innan hon har arbetat sin sista dag. Cilla kommer nämligen från samma by som Tjock-Ida och hon är övertygad om att de har gemensamma saker att prata om. Cilla skulle nog trivas ganska bra med arbetet om det inte hade varit för Andersson som är föreståndare på hemmet. Andersson vakar som en hök över både de anställda och de gamla.

Båda novellerna behandlar aktuella samhällsfrågor. Invandring, arbetslöshet och äldrevården. Novellerna är som sagt lättlästa (konstigt vore ju annars) men jag hade gärna sett att de hade fördjupats något ytterligare. De är båda engagerande och gör att man vill veta mer om karaktärerna. Jag tycker det är toppen att noveller nu publiceras en och en och ser gärna att fler förlag börjar med det.


2 kommentarer:

Ann-Christin sa...

Nu har jag läst ut På andra sidan vägen och reserverat Tjock-Ida på biblioteket! Jag gillade den förstnämnda och ser fram emot den andra :-). Lite annorlunda emot vad jag brukar läsa men omväxling förnöjer!

Titti sa...

Vad roligt! jag tyckte ju också mycket om dem, och visst är det bra att vidga sina vyer lite. :-)

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...