09 juni, 2024

Tatiana de Rosnay - Vi mår bättre i morgon

 



Candice lever ensam med sin lille son i Paris. En kväll blir hon vittne till hur en kvinna blir överkörd och inte många verkar bry sig. Istället är det flera personer som har tagit upp mobiltelefonen och börjat filma. Candice följer med kvinnan, som heter Dominique, till sjukhuset. Dominique förlorar sitt ena ben till följd av olyckan. Hon verkar mycket ensam, utan familj och vänner i närheten och Candice börjar besöka henne på sina lunchraster. Candice fascineras av Dominique och hennes berättelser men samtidigt finns det något mörkt som gåtfullt över henne. De båda kvinnorna blir i alla fall vänner och trots att Candices vänner varnar henne för att släppa in Dominique för mycket i livet så kan hon inte låta bli att hjälpa henne. Men snart börjar Candice undra vad Dominique egentligen vill och hon inser att den äldre kvinnan har börjat nästlat sig in i hennes liv. Frågan är bara vad hon ska göra åt saken? Samtidigt snubblar Candices syster över en familjehemlighet. 

Jag läste Huset du älskade av Tatiana de Rosnay för många år sedan och minns att jag verkligen älskade den. Vi mår bättre i morgon är också väldigt bra och jag vill bara fortsätta läsa för att få veta vad som händer. Ska Candice lyckas stå upp för sig själv och vad är det egentligen för familjehemlighet som Candices syster har upptäckt? Och vem är Dominique egentligen? Jag måste säga att jag ibland, nej ganska ofta faktiskt, blev irriterad på Candice för att hon inte sa ifrån till Dominique fastän hon uppenbarligen själv tyckte att kvinnan tog över lite för mycket. Men det är väl det som bra litteratur ska göra tänker jag, röra om bland känslorna helt enkelt. 

En sak som jag uppskattade mycket med den här boken var all information som man fick om Émile Zola. Han är nästan som en huvudkaraktär i boken och man får lära sig mycket om honom, om hans böcker men också om hans familj. Jag har aldrig läst något av Zola men nu blir jag riktigt nyfiken på att läsa någon av de böcker som nämns i boken! Mer av Tatiana de Rosnay vill jag också läsa förstås. Sarahs nyckel står i bokhyllan redan och jag blir lite sugen på att läsa om Huset du älskade också. Jag lånade den då på biblioteket och lyckligtvis finns den att låna som e-bok, om än inte som fysisk bok. 

Tack till Sekwa förlag för recensionsexemplar! 



Inga kommentarer:

Tatiana de Rosnay - Vi mår bättre i morgon

  Candice lever ensam med sin lille son i Paris. En kväll blir hon vittne till hur en kvinna blir överkörd och inte många verkar bry sig. Is...