15 september, 2012

Tom Egeland - Nostradamus' Testamente


En italiensk professor och hans son kidnappas från en konferens där forskare från hela världen har samlats. Professor Moretti har kommit över ett unikt dokument, ett brev, från Nostradamus som han skickade till den mäktiga Medicifamiljen 1565. Den norska arkeologen Bjørn Beltø befinner sig naturligtvis på konferensen och dras in i en osannolik jakt på professor Morettis kidnappare. Tillsammans med professorns fru, Angelica Moretti, är han snart kidnapparna på spåren. Men vad är det egentligen kidnapparna tror sig finna i brevet som är fullt av ockultism och svårlösta skiffer? Snart inser Bjørn och Angelica att deras fiender är en femhundraårig hemlig munkorden, Vicarius Filii Dei och att de är på jakt efter Paktens ark, en välbevarad hemlighet, som sägs visa vägen till Gud. Det gäller för Bjørn och Angelica att knäcka skiffret och finna Paktens ark innan Vicarius Filii Dei gör det. De söker hjälp hos andra forskare och de verkar hela tiden ligga ett steg före munkarna, men de inser snart att alla personer de söker upp svävar i livsfara. Flera av de personer som har hjälpt dem har hittats mördade och de inser snart att munkarna inte drar sig för att använda dödligt våld för att nå sitt mål och det är dessa personer som håller Angelicas make och son i fångenskap.

Den här boken gavs ut i Norge i år och finns inte översatt till svenska. Så vitt jag vet är det bara den första boken om Bjørn Beltø, Cirkelns ände, som finns på svenska. Vilket är synd för jag gillar verkligen Bjørn Beltø, en smått neurotisk albinoarkeologen, som verkar ha en förmåga att dras in i farliga situationer trots att han avskyr att stå i centrum. Cirkelns ände karaktäriserades av en lågmäld spänning. Jag noterar att spänningen har trappats upp ett par snäpp i Nostradamus' Testamente och det är fartfylld action från början till slut. För den som orkar läsa på norska kan jag verkligen rekommendera Nostradamus' Testamente. Ytterligare två böcker om Bjørn Beltø står i min bokhylla och väntar på att läsas. Det ska bli intressant att se om också de två böcker som utspelar sig mellan Cirkelns ände och Nostradamus' Testamente faller mig i smaken. En sak är i alla fall säker, jag kommer att läsa mer av Tom Egeland, oavsett om böckerna finns utgivna på svenska eller inte. 

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...