26 augusti, 2013

Khaled Hosseini - Och bergen svarade


Abdullah och Pari är syskon och växer upp i en liten by i Afghanistan. Det är Abdullah som tar hand om sin lilla syster. Det är han som uppfostrar henne. Det är han som bär omkring med henne på nätterna när hon inte kan sova. Det finns ett särskilt starkt band mellan bror och syster. Ett band som en dag bryts när fadern tar med sig Pari och säljer henne till ett barnlöst par i Kabul. Här ska hon få det bättre än hos sin biologiska men ack så fattiga familj. Hos den nya familjen kommer hon inte behöva vara hungrig eller frysa om vintern. Här ska hon ges de möjligheter i livet som inte är möjliga i den fattiga lilla byn hon kommer från. Paris nya familj har gott om pengar och hon får möjlighet att utbilda sig och familjen flyttar snart från Afghanistan till Frankrike. Genom hela livet bär hon med sig en saknad som hon inte riktigt kan förklara och frågor som hon inte får besvarade. Hon har inget minne av sin biologiska familj då hon ännu var så liten när hon skildes från dem. Hos Abdullah skapades dock ett sår som aldrig vill läka. Ett sår, som inte bara påverkar Abdullah, utan även nästkommande generationer.

Och bergen svarade är en känslomässigt intensiv läsupplevelse. Jag såg mycket fram emot att läsa den här boken när den kom ut och jag är inte det minsta besviken. Helt klart en av de bästa böckerna jag har läst i sommar.

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...