05 februari, 2015

Jane Austen - Stolthet och fördom


Äntligen har jag tagit mig tid att läsa denna klassiker. Som jag älskade den! Första meningen är berömd:  

Det är en allmänt vedertagen sanning att en ogift man försedd med en hygglig förmögenhet måste vara i behov av en hustru.

Mrs Bennet har fem ogifta döttrar och det är därför med stort intresse hon mottar nyheten att Charles Bingley för en tid ska bo på det närliggande godset Netherfield. Det tar inte lång tid förrän han förälskar sig i Jane Bennett, den äldsta av döttrarna. På Netherfield befinner sig också Bingley's gode vän Fitzwilliam Darcy, en stilig man med en betydande förmögenhet men som uppfattas som högfärdig och inte så lite dryg. Under en bal säger han om Jane's yngre syster Elizabeth att hon inte är värd att dansa med då hon inte är tillräckligt vacker för honom. Tyvärr hör Elizabeth honom säga det och börjar tycka mycket illa om honom och hans högfärdiga sätt.  Vid ett besök på Netherfield blir Jane hastigt sjuk och tvingas stanna kvar där en tid. Elizabeth beger sig dit för att vara hos sin älskade syster men tyvärr befinner sig även Mr Darcy där och hon tvingas stå ut med hans sällskap. Vad Elizabeth inte vet är att han under denna vistelse börjar fatta tycke för henne. Mot sin vilja får man väl säga eftersom Elizabeth's familj inte anses vara fin nog. Sedan utvecklar sig en kärlekshistoria som försvåras av Darcy's stolthet och Elizabeth's fördomar gentemot honom. Till slut gör det nästan ont i en när man läser hur fruktansvärt envisa de är båda två och alla de krafter som på alla vis försöker hindra att de får varandra. Stolthet och fördom är verkligen en av de bästa böcker jag har läst på mycket mycket länge. Den gjorde så starkt intryck på mig att jag har fått en släng av Jane Austen-feber. Så snart jag hade läst ut Stolthet och fördom var jag tvungen att gå till biblioteket och låna När döden kom till Pemberley av P.D. James då jag bara var tvungen att få återse Darcy och Elizabeth igen. Mer om vad jag tyckte om den boken kommer i ett senare inlägg. Filmen med bland annat Keira Knightley var jag naturligtvis tvungen att beställa hem och ska titta på vad det lider. TV-serien med Colin Firth som Mr Darcy står definitivt på en framtida inköpslista. För att inte tala om alla andra böcker av Jane Austen som genast seglade högt upp på min att-läsa-lista.

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

hihi, nu är du fast ♥

bloggbohemen sa...

Stolthet och fördom är en sån där bok jag tror att jag har läst fast egentligen kanske jag bara har sett filmatiseringar? Hur som helst - BBC-serien med Colin Firth är så jäkla bra att jag sett den flera gånger (och blivit galet kär i Mr Darcy varje gång...). Se och njut! :)

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...