måndag 14 september 2015

Prisa Gud! En bakbok för alla med IBS!

Sofia Antonssons kokböcker är verkligen som en skänk från ovan för oss som lider av IBS. Jag har haft en fruktansvärt krånglig mage i stort sett sen jag var tonåring. Jag har heller inte fått någon vidare hjälp från sjukvården. Råden från sjukvården har bestått i: "Ät mer fiber/ät mindre fiber/minska kolhydraterna. Lär dig leva med det." Diverse prover har tagits och eftersom de inte har visat någon form av födoämnesallergi har jag fått gå hem med svaret "du är inte allergisk, du kan äta det här". Det är bara det att när jag äter det livsmedlet som jag, enligt läkarna, kan äta så får jag ligga i fosterställning med riktigt plågsamma magsmärtor i ungefär ett dygn. Men allergisk är jag alltså inte. Nej, men något annat är ju uppenbarligen fel. I ren desperation har jag provat både det ena och det andra, både dieter och olika preparat som ska vara "bra för magen". Finns inget som har hjälpt, snarare har det bara blivit värre. Förrän nu. Jag säger bara FODMAP. I våras fick jag en remiss till en FODMAP-dietist och sedan dess är livet sig inte likt. Det är ett litet mirakel hur mycket bättre man kan må bara av att undvika vissa kolhydrater i kosten. Till en början trodde jag nog att jag skulle tycka att maten var tråkig, för mycket av det där som jag har tyckt mycket om är just det som irriterar magen mest. Vitlök till exempel. Jag åt vitlök mest varenda dag. Och bröd... Jag tycker det är väldigt roligt att baka bröd så det blev ett antal skivor bröd varje dag. Plus en hel del annat som man bör undvika om man har IBS. Inte konstigt att jag mådde skit mest varenda dag. Nog om mig och min mage. Över till mirakelboken.

Sofia Antonsson är dietisten som introducerade FODMAP-dieten i Sverige. Den kommer ursprungligen från Monash-universitetet i Australien. FODMAP står för Fermentable Oligo., Di-, Mono-saccharides and Polyols. På svenska fermenterbara oligo-, di-, mono-sackarider och sockeralkoholer. Dessa kolhydrater jäser i tarmen och orsakar de problem som personer med IBS lider av. Livsmedel som har ett högt innehåll av FODMAP:s är bland annat äpple, päron, mjölk, vete, korn, råg, bönor, lök, blomkål och sötningsmedel så som xylitol. Undviker man dessa livsmedel blir magen lugnare. Eller undviker är väl egentligen fel ord. Behandlingen handlar mer om att man ska hitta den gräns som man själv tål. Jag kanske klarar att äta en rågmacka till frukost men inte två, eller ett halvt äpple men inte ett helt. Det är därför det är så viktigt att man tar hjälp av en dietist när man provar den här behandlingen så man inte utesluter livsmedel som man skulle kunna äta. Jag hade till exempel inte vågat äta några sojaprodukter överhuvudtaget på flera år eftersom jag var jätterädd för att bli dålig. Hos dietisten fick jag lära mig att tofu och tempeh (som är sojabaserade) var FODMAP-vänlig mat. Jag älskar tofu och hade verkligen saknat det. Skönt att kunna lägga till ett livsmedel igen.

Sofia har tidigare gett ut två kokböcker som utesluter FODMAP:s och jag har dem båda två och använder dem flitigt. När jag såg att det skulle komma ytterligare en bok och denna gång med brödrecept blev jag jätteglad. Jag tycker som sagt mycket om att baka och det har inte blivit så mycket hembakt bröd sedan i våras. Det har mest blivit fröknäcke och de brödrecept som fanns i de två tidigare kokböckerna. De glutenfria bröd som finns att köpa smakar heller inte så bra tycker jag. Dyrt är det också. Jättekul att det nu kommer en bakbok. Allt ser verkligen gott ut och det ska bli roligt att få prova de olika bröden. Bakade tekakorna här om dagen och de får godkänt. Härnäst är jag sugen på att prova att baka dinkelsurdegsbröd och knäckesticks. Nu väntar jag bara på en FODMAP-anpassad vegetarisk kokbok. ;-)

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails