17 juli, 2019

Richard Matheson - Hell House


En döende miljardär anlitar en forskare i paranormala aktiviteter och två medier för att åka till Belasco House undersöka om det finns ett liv efter detta. Belasco House går även under det ökända namnet Hell House. Huset har varit igenbommat sedan 1949, Två tidigare expeditioner i huset har slutat med att deltagarna har blivit psykiskt sjuka eller till och med avlidit. Husets historia kantas av dekadens, sex, droger och en rad skandaler. Dr Lionel Barrett ska med hjälp av ett tekniskt hjälpmedel rena huset från all paranormal aktivitet. Det blir dock svårare och svårare för Barrett att bortförklara de incidenter som sker i huset. Vid ett tillfälle är det han själv som blir utsatt för ett fenomen som skakar om honom ordentligt.
   Hell House är riktigt spännande haunted house-historia. Det är omöjligt att lägga ifrån sig boken. Under läsningens gång tänker jag mycket på de likheter som finns med tv-serien Rose Red som Stephen King skrev manus till. Det är inte svårt att tänka sig att King hämtade mycket inspiration från Hell House. Likheterna är slående.
   Jag har tidigare endast läst I am Legend av Richard Matheson. Den är mig veterligen den enda bok av honom som är översatt till svenska, vilket är väldigt synd. Den här boken förtjänar verkligen att hitta nya läsare. Jag hoppas att något förlag tar sig an att översätta och publicera denna bok på svenska. Vi är många som gillar den här typen av litteratur i Sverige.
   Boken gavs ut första gången 1971. En filmatisering gjordes 1973 och finns att se på YouTube (mot en kostnad). Personligen vill jag nog bevara den fina läsupplevelsen som den här boken gav mig.. Gillar du skräck och haunted house-historier ska du absolut läsa den här boken. Boken har jag fjärrlånat genom mitt bibliotek.

Richard Matheson - Hell House
Förlag: Tor
ISBN: 9780312868857

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...