11 januari, 2020

Agatha Christie - Poirots jul


Simeon Lee är en mycket rik gammal man med sadistiska tendenser. Han har tre vuxna söner varav en bor tillsammans med sin far. Ingen av sönerna hyser några varma känslor gentemot sin far. Så bjuder Simeon Lee in hela sin familj för att fira jul tillsammans på Gorston Hall. Om sönerna hade hoppats på att deras far hade mjuknat på äldre dar så har de misstagit sig rejält. Fadern verkar dock njuta av att hur sönerna reagerar under hans sadistiska utspel.
   Stämningen är minst sagt laddad på Gorston Hall. En dag sker ett brutalt mord och Hercule Poirot anländer för att vara behjälplig i utredningen. Samtliga närvarande på Gorston Hall har motiv till mordet men de har även alibi för tiden då mordet utfördes. Allt eftersom Poirot nystar i fallet dyker fler mörka familjehemligheter upp till ytan.
   Poirots jul var en trevlig pusseldeckare att läsa under julhelgen. Den har stått i min hylla i flera år och jag har tänkt varje år att nu ska jag läsa den. I år blev det av. Mitt exemplar är utgivet av Bonniers 1989. Jag hittade ingen bild på den utgåvan så här ovan ser du omslaget på en nyutgåva från Bookmark förlag. Mycket snyggare än det gamla tycker jag. Nu är ju julen över men om du till nästa år är sugen på en mysig pusseldeckare så tycker jag att du ska läsa Poirots jul.

Agatha Christie - Poirots jul
Förlag: Bonnier/Bookmark förlag
ISBN: 9789175471679 

1 kommentar:

Hanneles bokparadis sa...

trevlig men inte så mycket jul i den

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...