05 mars, 2020

Malin Haawind - Satans skit: En bok om smuts



I Satans skit: En bok om smuts undersöker Malin Haawind om vår relation till smuts, om städning som moralfråga, skam och äckelkänslor och hur synen på smuts har förändrats i Sverige över tid samt även i klasshänseende. För det är så, menar Haawind, att det är helt okej att ha det lite skitigt hemma om man har tillhör de mer välbeställda i samhället. Är du fattig eller tillhör arbetarklassen är det däremot inte okej. Där måste du ha ett välstädat hem för att hålla skammen borta. Omgivningen dömer dig nämligen hårdare om du är fattig än om du är rik. Konstigt synsätt tycker jag och frågan är vad man gör för att komma till rätta med denna skevhet i samhället.
   Satans skit är mycket intressant och läsvärd. Malin Haawind har tidigare skrivit bland annat Dra åt helvete: en bok om gräl och Ät din jävel: en bok om matglädje, dödsångest, vitlök och smör. Jag har inte läst någon av dem men jag blir lite nyfiken på att kolla in hennes tidigare böcker.

Malin Haawind - Satans skit: En bok om smuts
Förlag: Bokförlaget Atlas
ISBN: 9789173896740


1 kommentar:

Hanneles bokparadis sa...

har aldrig hört en man ursäkta inför gästerna: "Jag har inte hunnit städa..."

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...