24 juni, 2012

Blade Runner


Rick Deckard arbetar med att spåra upp androider, mänskliga robotar, och "dra in dem", det vill säga döda dem. Det är svårt att skilja på androider och riktiga människor, då androider är programmerade med en historia, livsvilja och självbevarelsedrift. Till sin hjälp har Deckard ett test som känner av hur snabbt någon reagerar när de ställs inför etiska frågeställningar. Androiderna är dock inte enkla att spåra upp och "dra in" och Deckard finner snart att hans eget liv är i fara. Samtidigt blir han mer och mer tveksam till sitt eget yrke. Tidigare har han inte brytt sig nämnvärt, men efter att ha förälskat sig i androidkvinnan Rachael börjar han fundera i nya banor.

Blade Runner av Philip K Dick gavs först ut under titeln Do Androids Dream of Electric Sheep? Nuvarande titel fick den efter att Ridley Scott filmatiserat den och givit filmen namnet Blade Runner. Som alltid i Bakhålls titlar finns ett innehållsrikt efterord, som ger läsningen extra djup och förståelse för innehållet i boken och dess författare. Då jag inte har sett filmen har jag ingen möjlighet att göra jämförelser, men av efterordet att döma, förstår jag att filmen skiljer sig från boken en hel del.

Det finns en hel del att säga om den här boken. Dess religion, mercerismen, som är en slags kristendom baserad på Wilbur Mercer, som man kan förena sig med. Humörorgeln där man enkelt knappar in vilket humör man vill känna just där och då. Vördnaden om de levande djuren, det gillar jag! Många djur är sedan länge utdöda och det är status att vara ägare till ett äkta djur. Deckard äger bara ett elektriskt djur och en hel del av hans tankeverksamhet kretsar kring möjligheten att köpa ett livs levande djur för pengarna han tjänar genom att "dra in" androiderna. Framförallt känns boken viktig för den moraliska aspekten gällande människor vs androider då människorna många gånger verkar sakna moral gentemot androider, något som Deckard själv reflekterar över.

Det är inte ofta jag läser science fiction, faktiskt kan jag inte påminna mig att jag läst nån annan scifi-litteratur än H.G. Wells tidigare. Kanske borde jag röra mig utanför min egen bekvämlighetszon lite oftare. Blade Runner är en riktigt bra bok som jag förmodligen inte skulle ha plockat upp om det inte hade varit så att jag är medlem i Bakhålls kärntrupp. Jag har dem att tacka för många fina läsupplevelser.

Philip K Dick - Blade Runner
Originaltitel: Do Androids Dream of Electric Sheep/Blade Runner
Förlag: Bakhåll
ISBN: 9789177423492

3 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

minns filmen

Ann-Christin sa...

Fortfarande en av de bästa filmer jag sett.. intressant hur den håller. Såg för övrigt en dokumentär förra sommaren om hur man spelade in filmen - även den fantastiskt intressant hur man kunde gestalta saker på film innan datoranimation kom.

Titti sa...

Många som säger att filmen är jättebra, så jag måste nog se den.

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...