11 juli, 2012

Vegetariska kokboken


Vegetariska kokboken av Inga-Britta Sundqvist har ganska nyligen kommit ut i en helt ny och omarbetat upplaga. Jag har en tidigare utgåva och måste säga att det här känns som en helt ny kokbok. Den känns modernare och har nya faktainslag som inte fanns tidigare. Exempelvis avsnitten om klimatsmart mat och hur man är en mer medveten konsument är uppskattade nyinslag. Säsongsguiden för frukt och grönsaker är också något som jag tycker är väldigt bra. Med butikernas överflöd av frukt och grönt kan det vara svårt att hålla koll på vad som är i säsong just nu, och att äta efter säsong är klimatsmart.

Läckra bilder blandas med fakta och recept och jag har hunnit använda kokboken en hel del. Varje recept är desutom markerat med en symbol som visar om maträtten är vegansk, laktovegetarisk, lakto-ovo-vegetarisk eller raw food, också det ett uppskattat inslag.

Oavsett vilken slags vegetarian man nu har valt att vara så är Vegetariska kokboken en bra grundkokbok. När jag bläddrar i den blir jag riktigt hungrig och vill prova i princip allt.

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...