12 januari, 2013

Miss Peregrine's Home for Peculiar Children

Ooh som jag har suktat efter Miss Peregrine's Home for Peculiar Children och när den äntligen landade här hemma gav jag mig genast i kast med att läsa. Sextonårige Jacob blir vittne till att hans allt mer demente och förvirrade morfar blir brutalt mördad. I den mörka skogen där Jacob hittar sin morfar svårt skadad ser han ett fruktansvärt monster och det verkar inte bättre än att de monster som hans morfar länge har yrat om slutligen har hunnit ikapp honom. Jacob vittnar om vad han har sett men ingen tror på honom. Istället skickar de honom till Dr. Golan, en hjärnskrynklare, som övertygar honom om att allt han har sett och hört sin morfar berätta om Miss Peregrine's barnhem där det bor barn med övernaturliga krafter helt enkelt är fantasier. Det sista hans morfar sa till Jacob innan han dog var att Jacob var tvungen att åka till ön där barnhemmet låg och med hjälp av Dr. Golan lyckas Jacob övertyga sina föräldrar om att det är det enda sättet för honom att gå vidare och få ro efter hans morfars tragiska död. Väl på ön inträffar en rad oförklarliga saker och Jacob dras in i en uråldrig kamp samtidigt som andra världskrigets bomber åter slår ner över den lilla ön...

Det låter så bra och spännande men den här boken levde inte riktigt upp till de förväntningar jag hade. Det var en helt okej bok som gick snabbt att läsa den. Men njaa... den nådde inte riktigt fram. Själva historien verkar ha byggts upp kring de gamla och konstiga fotografierna som finns utplacerade i boken och det kan tyckas vara ett intressant drag men hos mig lyckas det inte riktigt. Ett plus i kanten dock för att det är den första bok jag lyckats läsa från pärm till pärm på flera veckor. Läslusten ligger inte riktigt på topp just nu men det här var en lättsmält och inte allt för krävande bok vilket passade fint just nu.

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...