31 maj, 2013

Susan Hill - Mrs de Winter


Mrs de Winter av Susan Hill är en fristående fortsättning på Daphne du Maurier's klassiska roman Rebecca. Paret de Winter's har efter de dramatiska slutscenerna i Rebecca flytt England och lever i exil. Att återvända till sitt hemland ingår inte i deras plan. Då kommer ett brådskande telegram från Maxim de Winter's svåger. Maxim's syster har fått en stroke och avlider till följd av den. För första gången på många år har de återigen den brittiska myllan under sina fötter. De flesta verkar ha glömt händelserna på Manderley och paret börjar tro att de återigen ska kunna bosätta sig i England. Men så lätt blir det naturligtvis inte. Snart börjar det komma brev med tidningsutklipp som handlar om Rebeccas död och den efterföljande rättegången och Mrs de Winter utsätts för utpressning. Någon eller några minns och gör sitt yttersta för att Rebeccas död inte ska falla glömska och att rättvisa skipas.

Mrs de Winter tar i princip vid där Rebecca slutade. Under läsningens gång tänker jag inte på att det är en helt annan författare som har skrivit fortsättningen. Susan Hill skriver bra och hon är duktig på att bygga upp stämningar. Mrs de Winter ska man definitivt läsa om man är nyfiken på vad som skulle ha kunnat hänt där Rebecca tog slut. Boken gör mig sugen på att plocka ned en roman av Susan Hill från hyllan då hon är en författare som jag verkligen beundrar.

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...