27 augusti, 2015

Katherine Webb - Av en annan värld


Allt börjar med en okänd soldat som hittas i en krigsgrav från första världskriget. Med sig i graven har han en väl försluten plåtburk. I burken ligger det brev som är förvånansvärt välbevarade. Breven är undertecknade H. Canning på Cold Ash Holt. Avsändaren är vag i sina antydningar men det står klart att brevskrivaren har hjälpt till att tysta ned en händelse som gör henne rädd. Att det är en kvinna som har skrivit breven står klart då hon nämner sin graviditet och sedemera sitt barn. Frilansjournalisten Leah får i uppdrag att med hjälp av breven ta reda på vem den okände soldaten är.

Sommaren 1911. Pastor Albert Canning och hans fru Hester Canning bor på prästgården i Cold Ash Holt. De är nygifta och har redan äktenskapliga problem. Den sommaren kommer en ny tjänsteflicka till paren Canning. Cat Morley har suttit fängslad och prästparet har förbarmat sig över henne och givit henne ett arbete. Det finns många rykten om varför Cat hamnade i fängelse och vid som Hester närvarar vid förmedlas att en ond närvaro finns bland en av deltagarna vid seansen. Det spekuleras genast om det är Cat som avses. Det kommer ytterligare en gäst till Cold Ash Holt den här sommaren. Albert är mycket intresserad av det övernaturliga och har bjudit in Robin Durrant, en teosof. Albert är säker på att han har sett älvor på en äng i närheten. Durrant kommer dit för att söka efter dessa övernaturliga väsen som han kallas elementarandar. Durrant är mycket charmerande och vältalig. Tjänsteflickan Cat kommer snart på att Durrant har hemligheter för paret Canning. Livet på Cold Ash Holt förändras dramatiskt den sommaren och leder fram till den fruktansvärda händelse som Hester nämner i sina brev till soldaten.

Berättelsen griper verkligen tag i en och när jag i slutet av boken anar hur det ska sluta vill jag bara stänga igen boken och fantisera ihop mitt eget lyckliga slut. Men jag läser såklart ut boken, och visst går det så illa som jag anade. Nutid och dåtid varvas i ungefär vartannat kapitel. Jag tyckte mycket om Carolines arv av samma författare och det sätt hon skriver på. Det finns ytterligare en bok på svenska som heter En sång från havet. Den hamnar genast på min att-läsa-lista. Katherine Webb är en ny favoritförfattare.

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...