30 maj, 2019

Lasse Berg - Ändå inte försvunnen


Lasse Berg och hans hustru Ingrid var på resa i Sydafrika. En resa där författaren utbrister till sin fru att han nog aldrig har varit lyckligare. Vad paret inte vet är att deras dotter Linda, i nästan samma ögonblick, är med om en osannolik olycka och mister livet. Hemma i parets lägenhet förblöder hon och dör. Och i ett enda slag har hela deras liv rämnat. Boken tar avstamp där. I det ögonblicket där Linda dör. Hur går man vidare efter ett sådant besked? Genom boken får vi följa Lasses tankar om Linda, sorgen efter henne, om livet, vad det innebär att vara människa.
   Lasse Berg har skrivit många böcker, varav jag tidigare har skrivit om Skymningssång i Kalahari här på bloggen. Den som har läst Lasses tidigare böcker kommer att känna igen sig. Den här boken handlar inte bara om sorgearbetet, utan utforskar även människans ursprung. Hur kommer det sig att vi blir de personer som vi blir? Hur mycket handlar om våra gener och vårt arv och hur mycket beror det på miljön runtomkring oss?
   Jag har själv förlorat ett spädbarn och känner igen mig i de tankar som förs fram i boken. Lasse gick från produktiv författare till att inte kunna skriva. Eller rättare sagt, att inte bry sig om att skriva. Jag är själv en skrivande person, om än inte publicerad och uppburen författare. Men även jag gick igenom denna period. Strax innan jag fick besked om att barnet jag väntade var svårt sjukt hade jag precis fått min första novell publicerad. Glädjen över det och viljan att satsa på mitt skrivande var starkt. Den glädjen och viljan försvann i ett enda slag. Jag slutade aldrig att skriva helt, men den där glädjen infann sig inte. Några helhjärtade försöka att satsa på mitt skrivande blev det inte. Förrän ganska många år senare. För ganska precis ett år sedan när jag plockade fram det första utkast jag hade skrivit som handlade om min dotters korta liv och mitt eget sorgearbete efter hennes död.
   Ändå inte försvunnen handlar om det allmänmänskliga i att vara människa. Boken är personlig men inte allt för privat. Jag tyckte mycket om att läsa den och ser fram emot fler böcker av Lasse Berg i framtiden.

Lasse Berg - Ändå inte försvunnen
Förlag: Ordfront
ISBN: 9789177750628

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...