24 november, 2019

Fermentering


Har fått låna den här boken av en arbetskamrat. Tillsammans med boken fick jag en burk kombucha med tillhörande scoby - symbiotic culture of bacteria and yeast, en slags ansamling av bakterier och jästsvamp som man använder för att göra kombucha. Nu står här en burk med vad som förhoppningsvis ska bli kombucha och fermenterar. 
   Ett annat recept som jag var tvungen att testa på en gång var lagrad nötost. En ost som görs av cashewnötter och som, med hjälp av en kapsel probiotika, får fermentera i en eller flera veckor. Enligt boken ska den likna parmesan efter en månad. Jag kanske inte kan vänta så länge innan jag provar, åtminstone inte den här gången. 
   Härnäst måste jag nog testa att göra kimchi också, något som jag verkligen älskar och brukar köpa på en närliggande ekologisk bondgård. 
   Jag har inte lusläst boken utan bara bläddrat lite men tycker den verkar intressant. Slutar nog med att jag köper ett eget exemplar... 

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

gillar sånt men kommer nog att köpa färdigt

Hellre barfota än boklös sa...

Ja det är det allra enklaste, men det är lite kul att prova att göra eget. :-)

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...