16 februari, 2020

Matilda Gustavsson - Klubben


Jag sträckläste Matilda Gustavssons Klubben under det nya decenniets första månad. Ändå kan jag med säkerhet säga att det kommer att bli en av de böcker som har gjort störst intryck på mig under det här året och ja, kanske under hela decenniet. Det är omskakande läsning. Om Jean-Claude Arnault, den så kallade Kulturprofilen och de många sexuella närmanden och övergrepp han gjort sig skyldig till och som hans omgivning förnekat blundat för.
   Det som fastnar hos mig är offrens tystnad. En tystnad som kommer sig av rädsla och skam. En skam som ligger hos fel personer. Det är inte offren som ska känna skam utan alla som såg men inte gjorde något.
   Klubben är tung läsning som väcker minnen jag helst vill glömma.
   I kölvattnet av #metoo är Klubben otroligt viktig. Synen på vad en våldtäkt är börjar tack och lov att förändras. I det lagstiftande rummet. Det är positivt, även om vi har lång väg kvar.

Matilda Gustavsson - Klubben
Förlag: Albert Bonniers Förlag
ISBN: 9789100177645

1 kommentar:

Hanneles bokparadis sa...

En märklig och helt osannolik bok, som är så sann att man ryser, mår illa, handlar mest om en enda man, elektriker. Gustavsson granskar hans bakgrund och det förflutna som består mest av lögner. Övergrepp, tystnadskultur, hot, stulna konstverk, läckorna... och ingen vågar eller orkar anmäla.

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...