04 juli, 2020

Portionen under tian: 300-kronorsveckorna


Hanna Olvenmark startade Portionen under tian som en matblogg i syfte att visa att god vegetarisk mat, lagad från grunden inte alls behöver vara dyr. I nya kokboken Portionen under tian: 300-kronorsveckorna bjuder hon på tolv veckomenyer som är säsongsbaserade. De allra flesta recepten är redan veganska eller kan lätt anpassas för att bli det. 
   Jag har inte tillagat alla recept i boken ännu och kommer säkert inte att göra det heller. Det är inte allt som tilltalar mig. De recept som jag är nyfiken på har jag markerat med små notislappar. Min favorit än så länge är Tandoorigryta med röda linser. Jösses vilken smaksensation! Len, krämig gryta. Perfekt att ha i matlådan. Vid varje recept är klimatberäknade, vilket är toppen. Inget recept i boken överstiger 0,5 kg CO2e/portion. 
   Veckomenyerna består av sex fyraportionersrecept varav ett är ett storkok på åtta portioner. Varje vecka har även en inköpslista som förenklar inköpen. 
   Följ Portionen under tian på bloggen , Facebook eller Instagram för att få tips på goda vegetariska recept. 

Förlag: Ordfront förlag

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...