06 oktober, 2011

Camilla Läckberg - Änglamakerskan


Ebba och hennes man Mårten återvänder till Ebbas barndomshem några månader efter att de har förlorat sin lille son. Ebbas egen barndom är full av olösta mysterier. På påskdagen 1974, när Ebba bara var ett litet barn, försvann hela hennes familj spårlöst. Endast lilla Ebba lämnades kvar. Under alla år är det ingen som har vetat hur hennes familj försvann. Kort efter att Ebba återvänt till ön och börjat rusta upp den gamla internatskolan, som hennes pappa drev med järnhand, börjar saker att hända. Någon försöker tända eld på huset och paret hittar gammalt blod under golvbrädorna i köket. Det är då någon försöker skjuta Ebba. Är det någon som försöker stoppa dem från att komma sanningen på spåren?

Erica håller naturligtvis på och rotar i det gamla fallet och tänker skriva en bok om försvinnandet och blir som vanligt inblandad. Eller rättare sagt, hon lägger sig i och dras in i fallet till Patricks stora förtret. Jag kan inte låta bli att irritera mig på att Erica lägger näsan i blöt för jämnan, samtidigt som jag naturligtvis vill att hon ska göra det. Hon är ju så bra på att lägga ihop alla pusselbitar och rota i det förflutna.

Samtidigt, jag vet inte om jag skulle ha läst den här boken just nu. Det går inte att komma ifrån att det blev en väldigt jobbig läsupplevelse för mig. Camilla beskriver parets sorg efter sin son så trovärdigt. Min egen sorg efter min lilla flicka, som är färskare än vad Ebbas och Mårtens är, ger läsningen av Änglamakerskan en helt annan dimension.

Camilla Läckberg - Änglamakerskan
Förlag: Forum
ISBN: 978-91-37-13665-3

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...