10 oktober, 2011

Monica Dickens - Londons hjärta


Det nedgångna området i Cottingham Park, London ska rivas! En ny trafikled ska dras genom området och de gamla kvarteren ska lämna plats åt nya bostäder och nya fräscha butiker. Invånarna i de sunkiga kvarteren upprörs. Vad ska hända med deras hus, vart ska de ta vägen? Ett par gamla tanter bildar en förening för att protestera mot rivningen. Lärare och elever på skolan med det dåliga ryktet oroas av nyheten. Vad ska hända med eleverna? En del riskerar att förflyttas till en skola med ännu sämre rykte i ett ännu sämre bostadsområde. Barn och ungdomar från redan påvra hemförhållanden riskerar på den nya skolan att dras med i kriminalitet och drogmissbruk.

Barnmorskan May som fortfarande lever tillsammans med sina föräldrar och vars högsta önskan är att gifta sig för att komma bort från sina föräldrar. Hennes föräldrars hyresgäst Arthur Sears, snuskgubben som blottar sig och ringer snuskiga samtal till kvinnorna i området. Horan Eileen som hyr ett litet rum hos den gamla damen miss Sutcliffe. Vad ska hända med dem?

En central del i boken är rasmotsättningarna i 1960-talets England. Rashatet som förs vidare från föräldrar till sina barn. Motsättningarna mellan de båda grupperna och omöjligheten att umgås dem emellan skildras av vänskapen mellan Frankie och Edgar. Edgars föräldrar kommer från Trinidad och deras enda önskan är att tjäna ihop tillräckligt med pengar så de kan åka hem till Trinidad igen.

Monica Dickens var barnbarnsbarn till Charles Dickens och Londons hjärta är den första bok jag läser av henne. Hon har skrivit åtskilliga. Jag har ytterligare några titlar av henne i bokhyllan och jag kommer läsa mer av henne. Jag ville veta hur det gick med alla dessa människor som skildrades i boken. Vad skulle det bli av dem och skulle de lyckas med sina protester mot bygget?

Londons hjärta är utgiven av Forum 1969 och omslaget är gjort av Rolf Lagersson och jag tycker det är riktigt, riktigt snyggt!

Monica Dickens - Londons hjärta
Originaltitel: The Heart of London
Förlag: Forum

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...