29 mars, 2013

Bret Easton Ellis - Imperial Bedrooms

Clay är manusförfattare och har precis återvänt till Los Angeles efter att ha bott i New York en tid. Han inleder ett förhållande med Rain Turner, en vacker men inte särskilt talangfull skådespelerska, som vill ha en roll i en av hans filmer. Kort efter att han har börjat träffa Rain får han hotfulla sms, blir förföljd av en blå jeep, och någon går in i hans lägenhet när han inte är hemma. Samtidigt får han reda på saker om Rain som är allt annat än positiva. Men vem i Hollywood har inte lik i garderoben? Rains hemlighet påverkar dock Clay i allra högsta grad och snart hittas flera av Clays gamla vänner döda och han inser att någon försöker sätta dit honom för morden. Han har redan listat ut att Rain Turner inte är den hon utger sig för att vara, men frågan är vem är hon egentligen?

Imperial Bedrooms är en inblick i Hollywoods baksida, en orgie i sex, droger och framförallt makt. Det är skitigt och det är rått. Jag har svårt att bestämma mig för vad jag ska tycka om boken. Jag både tycker om och inte tycker om. Clay är inte någon sympatisk person men på något konstigt vis så känner man ändå med honom i hans vilsna sökande efter...kärlek? Imperial Bedrooms av Bret Easton Ellis är den fristående fortsättning på Noll att förlora och trots att läsningen av denna bok lämnar mig aningen splittrad måste jag nog ändå läsa den boken. Hans mest kända bok, American Psycho, står sedan länge i bokhyllan. Dock oläst än så länge.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är ett Easton-Ellis-fan och Less than Zero (Noll att förlora) är en av mina favoritböcker. Trots det har jag totalt glömt bort att han släppt en ny. Den hamnar lätt i nästa bokbeställning! Tack för påminnelsen!

Titti sa...

Det var så lite så. :-)

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...