27 augusti, 2014

Äta efter årstid

I Äta efter årstid bjuder Susanne Viborg och Pia Hammar på en mängd säsongsbetonade recept varvat med information om varför det är bra att äta efter säsong. Jag är vegetarian sedan länge och är ibland lite skeptisk till böcker som inte är helt vegetariska, eftersom jag inte i förväg vet om jag får någon behållning av boken. En stor del av recepten i Äta efter årstid är dock, till min stora lycka, helt vegetariska eller kan lätt anpassas. Varje årsavsnitt inleds med en informationstext och en lista över vilka råvaror som finns i säsong och vackra bilder på några utvalda råvaror. Det finns även små reportage från olika platser i Sverige där man valt att fokusera på det här med säsong. Bland annat har man besökt en restaurang i Södermanland som heter Emma Grön, där man låter årstiden bestämma vad som ska stå på menyn. Inspirerande! Längst bak i boken finns också en tydlig beskrivning över vilka redskap och förberedelser man bör tänka på innan man påbörjar sin matlagning samt även bilder med tillhörande beskrivning över hur man skär några av grönsakerna som används i boken. Tydligt och bra! En inspirerande kokbok.

Centrum för lättläst ger ut lättlästa böcker och annat material för att det ska vara tillgängligt för så många som möjligt i vårt samhälle.

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...