11 augusti, 2014

Självhushållning på Djupadal


Den här boken är bara så mysig! Självhushållning på Djupadal är en handbok i, just det, självhushållning. Boken är indelad i årstidsbaserade kapitel där familjen Mandelmann beskriver de olika arbetsmomenten på sin gård. Boken börjar med senhösten och skördetid, hur man tillvara skörden och naturens gratisskafferi och avslutas med den tidiga hösten och hur man tar tillvara på sina egna tomatfrön exempelvis. En lite kul och annorlunda indelning av odlingsåret. Texterna varvas med vackra bilder, recept och beskrivningar på t.ex. trädympning och hur man blandar huslera. Och mycket mycket annat. Självhushållning på Djupadal är en riktig guldgruva att ösa inspiration ur. Jag förstår inte varför jag måste "plåga" mig själv med dessa böcker när allt jag har är en balkong. Men här finns ändå en hel del råd att ta till sig även om man bor i lägenhet. Exempelvis det här med att spara tomatfrön till nästa år. Eller för den del vad man gör med alla tomater som inte hinner mogna. Jag har tidigare syltat omogna tomater men i år ska jag prova att göra tomatmarmelad enligt recept ur denna bok. Tomatmarmelad är gott tillsammans med ost och salta kex. Grön tomatmarmelad har jag dock aldrig ätit förut så det ska bli riktigt intressant att prova. För om sanningen ska fram så har jag aldrig varit särskilt förtjust i de syltade tomaterna.

Sedan den här boken kom ut har jag lånat den några gånger på biblioteket. Det börjar alltså bli aktuellt att införskaffa ett eget exemplar. Just nu har jag, som jag har skrivit tidigare, köpstopp på nya böcker så det får dock vänta till efter årsskiftet. Men det här är absolut en bok som jag vill ha hemma och kunna bläddra i och låta mig inspireras av.

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...