04 maj, 2024

Compassioneffekten av Christina Andersson


Det här är en riktigt bra och viktig bok. Compassionfokuserad terapi (CFT) handlar om att utveckla ett compassion-själv där man bemöter sig själv med värme och omsorg när man möter svårigheter i livet. Jag blev introducerad till CFT när jag var med i en forskningsstudie för många år sedan som handlade om KBT vid långvarig smärta. Jag började öva self-compassion men kom sedan av mig. Nu befinner jag mig återigen i ett läge där jag behöver vara lite snällare mot mig själv på grund av just långvarig smärta. Så jag har plockat fram boken igen. 
   
Christina Andersson förklarar på ett bra sätt vad compassionfokuserad terapi är och hur man kan implementera det i sitt liv genom övningar i medveten närvaro, att stanna upp och bli medveten om sina tankar, känslor och sinnesintryck. Och såklart att bemöta sig själv med samma värme som man ger till andra när de har det svårt. Vilket kan vara lättare sagt än gjort. För ofta bemöter vi andra människor med mer medkänsla än oss själva. Vilket egentligen är ganska dumt när det är oss själva vi borde ta hand om först och främst.

Jag rekommenderar boken till alla som på ett eller annat sätt känner igen sig i ovanstående och som ger omsorg till andra människor men som kanske glömmer bort att också ge den till sig själv. 
 
Christina Andersson - Compassioneffekten: att utveckla självtillit och inte trygghet
Förlag: Natur & Kultur
ISBN: 9789127140004

Inga kommentarer:

Axplock

Jag har varit lite dålig på att skriva om de böcker jag har läst den senaste tiden men här är en bild på ett litet axplock i all...