07 maj, 2024

Min språkvän

Idag träffade jag en person för första gången som jag bara har pratat med i telefon tidigare. I tre års tid har Angela och jag med jämna mellanrum pratat med varandra på WhatsApp. Vi lärde känna varandra via en app som heter Hello Talk där man kan träffa språkpartners. Jag ville öva min tyska och hon ville öva sin svenska. Min tyska var otroligt knagglig från början och det var inte mycket jag kunde säga som var korrekt. Jag kände mig så frustrerad för jag förstod ju vad hon sa men det var så svårt att prata. 

Nu har jag läst tyska i fyra terminer och det är betydligt enklare att föra ett samtal även om jag fortfarande söker efter ord eller måste stanna upp och fundera över grammatiken. 

Min språkvän var på besök i Sverige och upptäckte att hon passerade Örebro och skrev till mig och frågade om jag hade möjlighet att ses. Såklart hade jag det! Det var verkligen roligt att få ett ansikte till den där rösten som jag känner så väl vid det här laget. 

Bland de bästa besluten jag har gjort de senaste åren är nog att jag bestämde mig för att lära mig tyska igen. Jag läste flera språk i skolan, där tyska var ett av dem men sedan blev det så att jag bara använde engelska och så glömde jag bort de andra språken. Väldigt tråkigt tyckte jag och tänkte många gånger att jag det vore roligt att lära sig dem igen. Så tänkte jag under många års tid. Det krävdes en långtidssjukskrivning och en pandemi för att jag äntligen skulle ta tag i det. Jag var dödligt uttråkad av att gå hemma men inte kunna jobba och kände att jag behövde lite mental stimulans. Inget ont som inte har något gott med sig med andra ord. 

Det är väldigt roligt att lära sig språk tycker jag och jag när en liten dröm om att vara polyglott. Jag tror dock inte att jag någonsin kommer att bli det men det vore roligt att lära sig åtminstone ett språk till. Men först vill jag få ännu mer flyt i tyskan. En sak i taget. Kan du några fler språk än svenska och vilket eller vilka i så fall? 

Inga kommentarer:

Axplock

Jag har varit lite dålig på att skriva om de böcker jag har läst den senaste tiden men här är en bild på ett litet axplock i all...