18 juli, 2010

"What may be the creepiest serial killer ever created"


Citatet ovan är från en blurb på boken Sweetheart av Chelsea Cain. För en tag sedan läste jag den första delen i serien om den kvinnliga seriemördaren Gretchen Lowell. Nu har jag läst den andra boken och kan konstatera att den är minst lika spännande och omöjlig att lägga ifrån sig som den första boken.

Kriminalaren Archie Sheridan lider av posttraumatisk stressyndrom sedan Gretchen kidnappat och torterat honom till döds för att därefter återuppliva honom och släppa honom fri. Han är den enda av hennes offer som överlevt. I den första boken har reportern Susan Ward en betydande roll. Så också i den här boken där hon står i akt att publicera sitt livs största scoop, ett avslöjande som kommer att fälla en senator. Dagen innan artikeln ska publiceras hittas senatorn och Susans kollega mördade. Archie Sheridan försöker att bygga upp ett något så när normalt liv med sin exfru och sina barn. Men Gretchen Lowell har fortfarande ett väldigt ohälsosamt inflytande över hans liv. Han förhållande till den vackra seriemörderskan är minst sagt stört. Under ett av hans besök i fängelset går Gretchen över gränsen och det beslutas att hon ska flyttas till ett annat fängelse och all kontakt mellan Archie och Gretchen stryps. Under förflyttningen händer det som inte får hända, Gretchen rymmer och är återigen på fri fot. Kort efter hennes rymning får Archie ett samtal. Gretchen befinner sig på hans barns skola...

Det här är en riktig bladvändare och en riktigt sjuk seriemördare som Chelsea Cain hittat på. Det hela blir inte sämre av att det en bit in i boken tar en vändning som man absolut inte hade förväntat sig. Jag måste definitivt läsa nästa del i serien också. Dessvärre är det fler än jag som vill försöka moocha den på BookMooch så det kan dröja ett tag till dess, men jag ser verkligen fram emot att få läsa den spännande fortsättningen.

Chelsea Cain - Sweetheart
Förlag: Pan MacMillan
ISBN: 978-0-330-44981-6

3 kommentarer:

Ann-Christin sa...

Tack för boktipset! Har lagt till det på min "att reservera lista".

Emma sa...

Låter ju skitpännande, precis en sådan bok som skulel kunna hålla mig vaken och brinnande i ett par dygn i sträck! Kanoners!

Titti sa...

Snarare ett dygn! För om du gillar den lika mycket som jag gjorde så kommer du inte kunna lägga den ifrån dig. :-D

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...