01 september, 2011

Susan Hill - Howards End is on the Landing


Författaren Susan Hill är en dag på jakt efter en speciell bok men hur hon än letar efter den i sina bokhyllor så hittar hon den inte. Däremot hittar hon böcker som hon inte har läst, som hon glömt bort att hon ägde, böcker hon vill läsa om och en del som hon inte ens vet hur de kommit in i huset. Hon bestämmer sig för att inte köpa några nya böcker under ett år, köpstopp helt enkelt, och bara läsa böcker som redan finns i hennes bokhyllor. Det blir en resa, inte bara genom böckernas värld utan även genom Susans liv. Howards End is on the Landing är lika mycket ett kärleksbrev till litteraturen som det är en självbiografi. Helt underbar läsning för alla passionerade bokälskare.

"Röran" i hyllorna till trots så vägrar Susan att sortera böckerna, hon blir till och med erbjuden hjälp med det:

'I'll tidy your books for you,' a so-called friend said, coming to the house and declaring that she did not know how I stood it. 'I'll categorise them and re-organise them so that you'll never lose one again.'
How can she not understand that if I let her do such a terrible thing as organise my books, I would never find what I was looking for again? Worse, there would never be any wonderful surprises, as I look for X and Y but, mirabile dictu, find Z, which I thought I had lost years ago. Never the marvellous juxtaposition of a biography of Marilyn Monroe next to Charlie and the Chocolate Factory.

Här finns också en känga till alla oss hetsläsande bokbloggare:

A strange competiveness has emerged among some readers in the last few years. I have known book-bloggers boast of getting through twenty books plus, a week, as if they were trying for a place in the Guiness Books of Records. Why has reading turned into a form of speed dating? [...] The best books deserve better.

Hon funderar över vilka böcker som verkligen är viktiga för henne. Om hon bara fick läsa fyrtio böcker resten av livet, vilka skulle hon välja? Varje titel måste förtjäna att placeras på den där hyllan med de fyrtio böckerna. Det är intressant att se hur hon väljer och väger en favoritförfattares samtliga titlar mot varandra. Hur ska man kunna välja ut bara fyrtio böcker av alla böcker man någonsin har läst och älskat. Böcker som gör oss till de vi är idag. Susan funderar:

Books help to form us. If you cut me open, will you find volume after volume, page after page, the contents of every one I have ever read, somehow transmuted and transformed into me? [...] probably nobody else who ever lived has read exactly the same books, all the same books and only the same books, as me. So just as my genes and the soul within me make me uniquely me, so I am the unique sum of the books I have read. I am my literary DNA.

Howards End is on the Landing är ren njutning att läsa. Och jodå, hon hittar allt boken hon sökte till slut. Men först efter en trevlig resa genom både litteraturen och sitt eget liv kantat av intressanta möten med författare. En varning bör utfärdas till alla som tänkt läsa den här boken. Din egen lista på böcker du vill läsa kommer garanterat att fyllas på.

Susan Hill - Howards End is on the Landing - A year of reading from home
Förlag: Profile books
ISBN: 9781846682667

9 kommentarer:

Bokomaten sa...

Åhåhåh, jag vet att jag skulle älska den. Verkar vara så genuint koncentrerad på kärleken till böcker, det där som faktiskt fick en att börja läs en gång, självmant och inte pga tvång. Hon har så himla rätt i det där att man gärna hetsläser nu mera, jag gör det definitivt. men det finns ju så himla MÅNGA böcker man vill läsa, jag har 20 böckerj ag verkligen VILL läsa i bokhyllan hemma men NÄR? Jag MÅSTE speeda upp läsningen om jag ska hinna med alla jag är intresserad av och tyvärr har hon nog rätt i att njutningen offras en smula på det altaret, ja. Många klassikerj ag skulle vilja läsa om står kvar orörda i hyllan till förmån för andra titlar jag ännu inte tagit till mig.

Titti sa...

Jag tror verkligen du skulle gilla den här boken. Den är verkligen en kärleksförklaring till böcker. Helt underbar. Och visst har hon rätt. jag hetsläser ju jag också, för att hinna läsa alla de där böckerna som man vill. Det finns ju så många...

Bokbabbel sa...

Ähum, blir ju lite meta av detta då jag har den där boken hemma i hyllan - oläst...

Säger som Bokomaten, hetsandet beror för mig på att jag ständigt stöter på nya böcker jag vill läsa, hur ska jag hinna meeeed??

Titti sa...

Men hörni tjejer, ni kan inte ha den här boken oläst i bokhyllorna längre! Det går bara inte för sig. Plocka fram den nu och lägg den längst upp i den där högen med böcker ni har bredvid sängen, i köket, på toan, hatthyllan eller var ni nu gjort av dem. Se så!

Hanneles bokparadis sa...

låter som en trevlig bok

Hanneles bokparadis sa...

Tack för tipset!

Emmas Bokhylla sa...

Det låter alldeles underbar och väldigt sympatisk! Måste komma ihåg att skriva ner den!

...med näsan i en bok... sa...

Hämtade den på "posten" idag:)

Hannele på Hisingen sa...

Beställt :)

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...