31 augusti, 2011

Fynd i tonårshyllan

Jag hittade lite böcker i tonårssonens bokhylla som han vuxit ifrån och som istället kan tänkas passa hans lillasyster... eller mamma.

Fyra böcker i serien om Lasse-Majas detektivbyrå. Kanske passar en nybliven förskoleklasselev bättre än en femtonåring?

De här böckerna blev nog jag mer lyrisk över än vad lilla damen själv blev. Men så vet hon ju inte hur himla bra Kalle och Chokladfabriken är. Än. Eller SVJ, för att inte tala om Herr och Fru Slusk. Så många gånger sonen och jag har skrattat högt åt dom där dumskallarna.


Och så de här fina böckerna från En bok för alla:

Hodjas flygande matta av Ole Lund Kirkegaard minns jag från min egen barndom. Jag tror till och med att boken hängt med sedan dess. Mamma prenumererade på En bok för allas utgivning till oss barn. Och Pojken och lånarna var jag helt tokig i när jag var liten. Helt underbar! Ture Sventon och Alice i underlandet är också alltid bra. Det är trevligt när man kan göra fynd i sitt eget hem.

2 kommentarer:

Bokomaten sa...

Haha ja, LasseMaja är nog mer för 6-åringen är tonårssonen.=) Någon gång i 6:an är brytpunkten då det är för pinsamt att fortfarande läsa dem. I samband med högstadiet liksom. Ändå lite kul att de faktiskt följer vissa från förskoleklass och flera år framåt. Många kritiserar dem för att monopolisra barnen (dvs de går inte vidare och läser annat) men vadå, de LÄSER ju. Och med glädje! läsglädje!

Även om jag själv hellre hade stsat på Roald Dahl.=)

Full bokhylla sa...

Lånarserien läste jag om och om igen! Lånarna i luften var en favorit!

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...