18 november, 2011

Boken jag älskade


Tänk dig artonhundratalets Paris. Husen, gränderna, dofterna, ljuden av vagnshjul. Tänk dig en kvinna, Rose, som sitter ensam i en kall källare och skriver ett brev till sin älskade make, Armand, som har varit död sedan länge. I brevet, som hon skriver i skenet av stearinljus och i bitande kyla, berättar hon för honom om sin kamp mot för att huset ska få stå kvar trots de stora omdaningar som ska ske i området. Huset som han älskade så mycket och som hon också kommit att älska och aldrig tänker överge likt en kapten till havs aldrig överger sitt skepp. Det blir också en tillbakablick över hennes liv, hur hon träffade sin make för första gången och till slut avslöjar hon den hemlighet som hon har burit inom sig så länge och som hon inte vågat yppa för någon levande själ tidigare. När man läser hennes rader kan man känna skammen och skuldkänslorna. Till sista sidan hoppas man att hon ska sluta vara så fruktansvärt envis, för Rose är en kvinna som man inte kan låta bli att tycka om.

Den var omöjlig att lägga ifrån sig, en riktig sträckläsningsbok. Läs den!

Tatiana de Rosnay - Huset du älskade
Originaltitel: The House I Loved
Förlag: Sekwa
ISBN: 9789186480226

1 kommentar:

Ann-Christin sa...

Jag såg den här på bibblan idag men då had ejag inte hört talas om den. Nästa gång ska jag låna den!

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...