28 februari, 2019

A Life with Books



Ingrids boktankar skriver om författaren Julian Barnes som essäist. Det fick mig att tänka på essän A Life with Books som jag läste för flera år sedan. Nu var jag tvungen att plocka ned den ur hyllan och läsa om den. Essän beskriver verkligen essensen av ett bokälskande liv. Oavsett om det handlar om att läsa böcker, att skriva dem, eller att samla på dem.
   Vid den här omläsningen var det särskilt ett stycke som stack ut lite extra.

Reading is a majority skill but a minority art. Yet nothing can replace the exact, complicated, subtle communion between absent author and entranced reader. Nor do I think the e-reader will ever completely supplant the physical book - even if it does so numerically. Every book feels and looks different in your hands; every Kindle download feels and looks exacly the same (though perhaps the e-reader will one day contain a 'smell' function, which you will click to make your electronic Dickens novel suddenly reek of damp paper, fox-marks and nicotine). Books will have to earn their keep - and so will bookshops. Books will have to become more desirable:not luxury goods, but well-designed, attractive, making us want to pick them up, buy them, give them as presents, keep them, think about rereading them, and remember in later years that this was the edition in which we first encountered what lay inside. 

Läs här vad jag tyckte om essän när jag läste den första gången. A Life with Books är verkligen en liten pärla. Införskaffa den gärna om du har möjlighet.

Det här med e-böcker versus fysiska böcker fastnade jag alltså lite extra för under läsningen. Jag har i många år varit lite anti och motvalls när det kommer till e-böcker. För kanske ett halvår sedan laddade jag ned några e-böcker från DN, som man fick gratis när man prenumererade. Och vips så hade jag läst två romaner i min mobiltelefon. Det funkade ju alldeles utmärkt. Sedan dess har jag läst ytterligare ett par romaner och ett flertal noveller. Nu har jag till och med funderat på att köpa en läsplatta. Sent skall syndaren vakna!
   Jag får lov att erkänna att det var ganska smidigt att läsa även elektroniska böcker. En läsplatta skulle säkerligen underlätta läsandet. Mobiltelefonen har ju inte så stor skärm.
   Har du en läsplatta? Vilket märke och är du nöjd?

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

älskar denna lilla bok... har du läst Den enda historien, tyckte mycket om den:
http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2018/12/den-enda-historien-av-julian-barnes.html

Min mini iPad är min läsplatta, väger 300 g och den kan innehålla många böcker... även hundratals svenska och engelska tidningar i Readly. Jag kan sitta i trädgården eller i sängen. Göteborgs-Posten läser jag i sängen på morgonen - jag tar skärmdumpar om jag läser något intressant, typ recept. Lyssnar på radio, musik, ser film, svt... betalar räkningar, mejlar, facebook, fotar, bloggar. Och jag kan ladda ner e-böcker gratis från biblioteket ❤️

Hellre barfota än boklös sa...

Nej, den har jag inte läst. Skriver genast upp den på min evighetslånga lista. :-)

Ja, en iPad kan nog också funka att läsa på. Det gör min dotter och hon är nöjd. Får fundera lite på vad det är jag vill ha.

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...