18 februari, 2019

Sofia Albertsson - Stockholmspesten



I Stockholmspesten får vi möta ett Stockholm i förfall. En mystisk sjukdom har drabbat staden och dess invånare. Något fasansfullt pågår i tunnlarna under Gullmarsplan. Människor försvinner spårlöst, kodade meddelanden sänds ut i etern. Vita trådar börjar växa på folk. Vad är det för trådar egentligen? Människor som lämnar staden upptäcker att trådarna försvinner, för att återigen börja växa så snart de återvänder till staden. Militären spärrar till slut alla vägar ut ur staden. Ingen tillåts att lämna Stockholms läns gränser. Stockholmspesten är en obehaglig skildring av hur det vardagliga livet fortskrider medan samhället står på randen till kollaps.

En sak som störde läsningen lite var alla stavfel. Boken hade mått bra av ännu en vända av korrekturläsning. På det stora hela var det otroligt spännande. Jag gillar det lågmälda, att inte riktigt vara säker på vad som händer istället för splatterskräck. Det här är den första bok jag läser av Sofia Albertsson, men jag kommer definitivt att läsa fler.


Sofia Albertsson - Stockholmspesten
ISBN: 9789188185471
Förlag: Swedish Zombie

Bokdivisionen och Jennys bibliotek har också läst.

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...