28 april, 2019

Louise Penny - Det vackra mysteriet


Kriminalkommissarie Armand Gamache och Jean-Guy Beauvoir blir kallade till klostret Saint-Gilbert-entre-les-loups som ligger avides utanför Québec. Klostret har blivit känt för den skiva med liturgiska sånger som de har gett ut. I klostret lever ett tjugotal munkar, där de ber till Gud, odlar grönsaker och sjunger de himmelska sångerna. Många har vallfärdat till klostret men inte blivit insläppta. Nu har friden i klostret splittrats. En av munkarna, körledaren, har hittats död. Ihjälslagen. Gamache och Beauvoir börjar gräva i fallet och upptäcker att allt kanske inte var så fridfullt i klostret trots allt.
   Det är alltid en fröjd att återse Gamache och Beauvoir. Jag gillar verkligen dessa två. Denna gång är skådeplatsen inte den lilla byn Three Pines, utan någonstans i vildmarken utanför Québec. Men det gör absolut ingenting. Klostermiljön gör att tankarna förs till Rosens namn av Umberto Eco samt även Mordet på Rue Morgue av Edgar Allan Poe. Det här är ingen hårdkokt kriminalroman, utan en lågmäld deckare som går fram i ett lugnt tempo. Det blir lite dramatiskt på slutet.
   Och vilket slut! Jag ska inte avslöja det för er som inte har läst det, men jag kan knappt bärga mig förrän jag får läsa nästa del i serien. Så, Modernista, skynda er att ge ut den! Kanske klarar jag inte av att vänta på den svenska översättningen. Kan hända måste jag införskaffa nästa del på engelska redan nu.

Louise Penny - Det vackra mysteriet
Förlag: Modernista
ISBN: 9789177816065

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...