01 april, 2019

Michael Mosley - Förbättra din tarmflora



I Förbättra din tarmflora delar Michael Mosley med sig av den senaste forskningen angående vikten av en rik och varierad tarmflora. Forskningen går framåt på det här området. Från att ha avfärdat alla magbesvär som psykiska besvär och som något som "sitter i huvudet" har man insett att magen har en egen hjärna som kommunicerar med den som sitter uppe i huvudet. Dessutom har man insett att tarmens bakterieflora kan påverka en rad åkommor. En västerländsk diet bestående av raffinerade produkter främjar bakterier som inte är så hälsofrämjande. I Förbättra din tarmflora berättar Michael Mosley vilka livsmedel det kan vara bra att införa i sin kost om man vill mata de bakterier som är bra för vår hälsa. Det finns även en receptdel i boken som man kan använda sig av. Här finns recept för dagens alla måltider.
   Nyligen har forskare gått ut med kritik mot den här sortens böcker. De menar att författarna ofta överdriver slutsatserna av den forskning som finns. Alla människor är olika och påverkas av maten de äter på olika sätt. Det finns alltså inte en generell diet som passar för alla. Jag tror att det är väldigt viktigt att ha med sig det här när man läser den här typen av böcker. Böcker som propagerar för en diet som på något vis är "extrem", som till exempel LCHF, bör man förhålla sig kritisk till. Däremot kan jag personligen känna, att om man vill föra fram en diet som är varierad, som till exempel Medelhavsdieten, som Mosley gör i denna bok, att det känns lite mer seriöst. Observera att det är mina personliga åsikter jag framför här och inget som jag har vetenskapliga belägg för.
   På det stora hela gillar jag den här boken och ska testa några av de recept som finns i boken, bara för att jag tycker att de låter väldigt goda.

Michael Mosley - Förbättra din tarmflora: vetenskap, tips och recept
Originaltitel: The Clever Gut Diet
Förlag: Bonnier fakta
ISBN: 9789174249484

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...