19 januari, 2015

Edith Wharton - The House of Mirth

1800-talets New York. Lily Bart som närmar sig de trettio, står utan ekonomiska medel och är därför i desperat behov  av ett rikt giftermål för att kunna säkerställa sin fortsatta ställning i New Yorks societet. Under den tid man får följa Lily får hon flera chanser till ett gott gifte, men hon avböjer då hon även vill gifta sig av kärlek, inte enbart av ekonomiska skäl. Lily är uppvuxen med en viss ekonomisk standard och har således dyra vanor. Det är inte enbart fina kläder och välgörenhet utan hon spelar även bort en hel del pengar. Räddningen verkar komma efter ett samtal med Mr Trenor. Lily ber honom att investera en del av hennes pengar på börsen. Det dröjer inte förrän Trenor kommer med checkar till henne. Det visar sig dock efter en tid att han inte alls har investerat hennes pengar utan ger henne pengarna ur egen ficka då han är förälskad i henne. Då Trenor är en gift man börjar det snart florera rykten om Lily och Trenor. Det bästa sättet att ta död på ryktena är att gifta sig men en efter en vänder sig de tidigare friarna henne ryggen, likväl de som hon trodde var hennes vänner.

Det var till en början lite svårt att komma in i boken men eftersom jag för en tid sedan läste Oskuldens tid av Wharton och gillade den mycket så gav jag The House of Mirth lite extra tid. Det visade sig ge positiv utdelning. Det var svårt att lägga ifrån sig boken och jag längtade hem efter jobbet så jag fick återuppta läsningen som på slutet var mycket gripande. Man nästan känner Lily's smärta när överklassen vänder henne ryggen. Hon förlorar dock aldrig sin stolthet och värdighet utan bär den genom alla nederlag och vilka rykten som än florerar om henne. Lily Bart är en stark kvinna som blir offer för samtidens konventioner.

Det finns en filmatisering av Glädjens hus, som den heter på svenska, med bland annat Gillian Anderson och Dan Aykroyd. Den måste jag bara se. Jag lär dock få köpa på mig ett lager näsdukar innan jag tittar på den.

Till min stora glädje ser jag även att Modernista kommer att ge ut boken på svenska under 2015. Då hoppas jag att många läser denna pärla.

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...