30 mars, 2019

Hanna Olvenmark - Portionen under tian


Hanna Olvenmark driver bloggen Portionen under tian sedan 2015. Där delar hon med sig av vegetariska recept som kostar max tio kronor per portion. Jag har följt henne på Instagram en tid och har även testat några av hennes recept som hon har delat där. Nu har hon gett ut en kokbok med samma namn som bloggen. De flesta recepten är helt veganska, eller kan enkelt göras veganska genom att byta ut någon ingrediens mot en växtbaserad dito. Priset per portion kanske ökar något, men det gör inte så mycket tänker jag. Recepten är baserade på bra och näringsrika vegetabiliska råvaror. Kokboken innehåller väldigt få halvfabrikat. Jag har läst att författaren ville motbevisa att vegetarisk kost skulle vara dyr. Innehållet i bloggen och i denna kokbok är ett bevis för att bra, vegetarisk mat kan vara god, näringsriktig och billig, så jag tycker hon lyckas med sin mission.
   Utöver recepten finns det även tips på hur man lever billigt, eller cheap, som Hanna Olvenmark själv skriver. Längst bak finns menyer för 300-kronorsveckor, där menyerna är beräknade för fyra personer, en måltid per dag och där menyn för hela veckan landar på 300 kronor. Dessa menyer är också säsongsanpassade för att göra det hela extra klimatsmart.
   Portionen under tian rekommenderas till alla som vill äta mer vegetariskt/veganskt men som inte vill lägga en massa pengar på dyra halvfabrikat.

Hanna Olvenmark - Portionen under tian
Förlag: Ordfront förlag
ISBN: 9789177750567

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...