18 mars, 2019

Stefan Spjut - Stallo


Naturfotografen Gunnar Myrén upptäcker på ett av sina flygfoton en oförklarlig detalj. Det ser ut som om en liten människa rider på en björn. Fotot lämnar honom ingen ro. Hans barnbarn Susso Myrén blir många år senare lika besatt av att finna en förklaring till bilden. När en liten pojke försvinner menar hans farmor att det var ett troll som var inblandat i hans bortförande. Farmodern blir inte trodd av polisen, men Susso, som har lyckats fånga trollet på bild tar upp jakten som bland annat leder henne till John Bauers gamla hus i Gränna. Susso har även en sajt där hon lagt upp bilderna på trollen, dels det som hennes morfar tog men också det som hon själv har tagit. Snart nog inser Susso att det finns krafter som vill tysta henne. För alltid.
   Den här boken har jag velat läsa länge och boken låg i min bokhylla ett tag innan jag plockade upp den och började läsa. Jag fastnade och drogs in i boken direkt. Ni vet hur det är med en bok som man tycker är riktigt bra. Man vill bara fortsätta läsa samtidigt som man inte vill att den ska ta slut. Så var det med Stallo. En av de bästa böcker som jag har läst hittills i år. Jag tycker mycket om hur Spjut väver in den samiska mytologin om stallo i boken, som jag inte tidigare visste något om. Det var också kul och lite fantasieggande att han får med John Bauer på ett bra sätt i boken. Riktigt bra. Wow! Nu måste jag läsa Stalpi, som är en fortsättning på Stallo.

Stefan Spjut - Stallo
Förlag: Månpocket
ISBN: 9789175032184

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...