07 mars, 2019

Nina Lykke - Nej och åter nej


Nej och åter nej handlar om det medelålders paret Ingrid och Jan. Ingrid är trött på jobbet, på sina bortskämda söner, ja på livet självt. Jan har fått en befordran på jobbet och inleder en relation med sin femton år yngre kollega Hanne, som har svårt att binda sig. Alla hennes relationer slutar med att hon irriterar sig på någon liten detalj i en persons utseende eller beteende. I över ett år smyger Jan och Hanne med sin relation innan Jan slutligen berättar för Ingrid. Därefter blir livet inte alls så som någon av dem har tänkt eller drömt om.
   Ett citat som jag tyckte om är det som Ingrid säger på sidan 117. "Helst av allt vill jag ha tillbaka mitt gamla liv, fast jag var så missnöjd med det, dum som jag är, som vi alla är. Men mitt gamla liv är borta och kommer aldrig tillbaka." Det brukar väl ofta vara så. Vi värdesätter inte vad vi har förrän det är borta.
   Boken är ett relationsdrama där perspektivet växlar mellan de tre karaktärerna. Jag drogs verkligen med i den här boken och hade svårt att lägga den ifrån mig. Det var längesedan jag blev så arg på karaktärerna i en bok, framförallt Jan. Den här boken väckte verkligen känslor.
   Den här boken valdes i gruppen Läs med KA, Kommunalarbetarens bokklubb på Facebook. Jag hade nog inte plockat upp den själv, utan läste den enbart för att kunna diskutera med andra deltagare. Jag är glad att jag gjorde det för det blir ja och åter ja till den här boken.


Nina Lykke - Nej och åter nej
ISBN: 9789146234845

Västmanländskans bokblogg, Bibblans bokblogg och Mirja Ekström har också läst.

3 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

kände igen mycket men gillade inte den elaka tonen.

Hanneles bokparadis sa...

så tyckte jag:
http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2018/05/nej-och-ater-nej-av-nina-lykke.html

Hellre barfota än boklös sa...

Kan hålla med om att tonen bitvis är elak. Men tänker att det är Ingrid som ser allt i svart på grund av sin antågande utmattning? Tycker det visar så tydligt på hur trött hon är på allt.

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...